بنیاد احمد شاه مسعود: جوانان در ۱۸ سنبله از فیر و آزار و اذیت مردم خودداری کنند

بنیاد احمد شاه مسعود از جوانان می‌خواهد که در روز هژدهم سنبله از فیر کردن و آزار و اذیت مردم خودداری کنند.

مسئولان بنیاد احمد شاه مسعود روز پنجشنبه «۱۵ سنبله ۱۳۹۷» در نشست خبری که به هدف آماده‌گی بزرگداشت از "هفته شهيد" برگزار شد، از جوانان خواست که از تشنج و آزار مردم جلوگيری کنند و اذهان عامه را مغشوش نسازند.

احمد ولی مسعود رئيس اين بنياد گفت راهپیمایی با حمل سلاح و فیر کردن مغایر قانون است و این افراد مربوط به هواداران قهرمانی ملی نیستند.

احمد ولی مسعود

او افزود:

"همه ساله ما خواهش کردیم و به جوانان گفتیم که حق دارید راهپمایی کنید، اما مردم آزار و اذیت نشود و با سلاح راهپمایی نکنید. در این روز فیر کردن و آزار و اذیت مغایرت اشکارا دارد با تفکر قهرمان ملی."

آقای مسعود می‌گوید که امسال از هفته شهید و هفدهمین سالگرد کشته‌ شدن احمد شاه مسعود، قهرمان ملی کشور با شعار وفاق ملی در پرتو عدالت ملی گرامیداشت می‌‌شود.

آقای مسعود، از نیرو‌ های امنیتی خواست تا تدابیر ویژه برای امنیت هفته شهید داشته باشند.

وی همچنان از مردم می‌خواهد تا به جای رفت و آمد در جاده‌ها و آزار و اذیت مردم به مراکز صحی بروند و به زخمیان نیرو های امنیتی خون اهدا کنند.

نامبرده، افزود که شماری از حلقات به شکل آگانه و غير آگانه، از همچو مراسم‌ها سوء استفاده کرده و دست به آشوب‌گری می‌زنند.

احمد شاه مسعود، از قوماندانان مشهور جهادی بود که در ۱۸ سنبلۀ ۱۳۸۰، توسط دو مهاجم انتحاری عرب تبار که خود را خبرنگار معرفی کرده بودند، در خواجه بهاءالدین ولایت تخار، ترور شد.

پس از آن همه ساله از سالروز کشته شدن وی با مراسم خاص بزرگداشت می‌شود.

در سال‌های پسین شماری از افراد در سالگرد کشته‌ شدن احمد شاه مسعود، قهرمان ملی کشور به‌گونۀ گروهی و با اسلحه در جاده‌‌های پایتخت گشت‌زنی می‌کنند که گاه‌ گاهی سبب بی‌‌نظمی در شهر و حتی کشته شدن شهروندان نیز شده‌است.

در همین حال پولیس کابل می‌گوید که جلو بی‌بندوباری و اخلال نظم عامه از سوی این افراد را خواهند گرفت.

حشمت ستانکزی سخنگوی قوماندانی امنیه کابل روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت، کسانی‌که اذهان عامه را اخلال می‌کنند مجرم اند و مطابق قانون مورد پیگرد قرار می‌گیرند.

حشمت ستانکزی

او افزود:

"پولیس مسئول است تا افرادیکه قانون را زیر پا می‌کند برخورد قانونی کند و ما تلاش می‌کنیم جلو خودسری‌ها را بگیریم اخلال عامه جرم است و پولیس با این افراد برخورد قانونی خواهد کرد، در کل ما تلاش می‌کنیم تا نظم عامه اخلال نشود."

شماری از فعالان مدنی از جمله فرید احمد امیری به این باور اند که گشت‌وگذار با سلاح‌های غیر قانونی و موتر‌های شیشۀ سیاه تطابق با شهر نشینی ندارد و سبب نفرت مردم شده و به‌گفتۀ وی شخصیت قهرمان ملی را تحت سؤال خواهد برد.

گزارش: نورالله شایان