مقاومت در برابر جنگجویان مخالف کار اردوی ملی است و یا از پولیس ملی؟

در صف مقدم جبهه در برابر جنگجویان مخالف دولت ایستاده و همچون سرباز می‌جنگد و تلفات می‌دهد، اما نه مانند سرباز اردو مجهز و نه هم از امتیازات مالی آن برخوردار می‌باشد.

این، پولیس ملی افغانستان است.

پولیس ملی افغان در ماه گذشته در دفاع از شهر غزنی در برابر حملات دسته جمعی و گستردۀ طالبان، مقاومت کرد و با از دست دادن ۹۰ سرباز، از این شهر استراتژیک خوب دفاع کرد.

پولیس ملی افغان در ماه گذشته در دفاع از شهر غزنی در برابر حملات دسته جمعی و گستردۀ طالبان، خوب مقاومت کرد.

پولیس برای دفاع از این شهر ۲۸ ساعت مقاومت نمود.

وزارت داخله افغانستان در گزارشی گفت، پولیس از خود واکنش سریع نشان داد، ولی به خاطری شکست خورد که نه در برابر جنگجویان طالبان آموزش نظامی دیده و نه از تجهیزاتی لازم برخوردار بودند.

Your browser doesn’t support HTML5

شهر غزنی پس از حمله طالبان

خبرگزاری رویترز در گزارشی می‌نویسد، پولیس پس از مقاومت در برابر طالبان در شهر غزنی، در مقابله و درگیری با جنگجویان مخالف حکومت در سایر نقاط افغانستان نیز ده تن از سربازان خود را از دست داده‌است.

اما مقام‌ها می‌گویند، مقاومت در برابر جنگجویان مخالف کار عساکر اردوی ملی است، نه پولیس.

به گفته این مقام‌ها یکی از دلایل تلفات بیشتر نیرو‌های پولیس این است که پولیس نه به این وظیفه آموزش دیده و نه تجهیز شده‌است.

زمان، یک سرباز پولیس در غزنی به خبرگزاری رویترز گفته که پولیس ملی برای دفاع از کشور مبارزه می‌کند، ولی نه از امتیاز و نه از احترام برخوردار اند که عساکر اردوی ملی در جامعه از آن بهره مند می‌باشند.

سرباز پولیس که در غزنی زخمی شده‌است

زمان با ابراز نارضایتی از این مسئله هم‌چنان بر حکومت انتقاد کرد که نه به آن‌ها توجه می‌کند و نه معاشات‌ شان‌را به زمان معیین آن اجرا می‌نماید.

سرباز دیگر پولیس در پیام تیلیفونی به رادیو آزادی شکایت مشابه دارد و می‌گوید:

"سرباز پولیس هستم، در ولایت کندهار ایفای وظیفه می‌کنم و سه ماه می‌شود که معاش نگرفته‌ام. در عید گذشته کودکان من پای برهنه می‌گشتند. ما دلیل تأخیر در معاشات خود را نمی‌دانیم."

وزارت دفاع امریکا در گزارش در ماه مارچ رقم واقعی نیرو‌های پولیس ملی افغان را ۲۹۱۵۶۱ سرباز نشان داد که این رقم یازده درصد ۳۵۲ هزار سرباز مجموعی قوای امنیتی افغانستان را تشکیل می‌دهد.

در گزارش خبرگزاری رویترز آمده که بر اساس یک پلان حکومت افغانستان، نیرو‌های سرحدی و نظم عامه در چوکات وزارت دفاع افغانستان مدغم شد.

حکومت گفت، هدف آن این است تا جز و تام‌های پولیس باید بیشتر روی تنفیذ قانون تمرکز کنند.

بر اساس گزارش رویترز، کشورها و نهاد‌های کمک کننده به شمول امریکا قرار است در سال‌جاری ۷۶۶ میلیون دالر را برای اصلاحات گسترده در پولیس ملی افغان به شمول بهبود پروسه توزیع معاشات، برکناری مسئولان آغشته با فساد اداری و از بین بردن پولیس خیالی از تشکیل، اختصاص داده‌اند.