واشنگتن پُست: خلیلزاد در مورد وضعیت و مذاکرات صلح در افغانستان خوشبین است

  • واشنگتن پُست

روزنامه واشنگتن پُست مطلبی را در مورد گزینش زلمی خلیلزاد، به عنوان مشاور مایک پامپئو، وزیر خارجۀ ایالات متحده امریکا در امور صلح افغانستان و جنگ هفده سالۀ این کشور، نوشته است.

به نوشتۀ روزنامه، مسئولیت جستجوی راه پایان بخشیدن به طولانی‌ترین جنگ امریکا که نشانۀ از پایانش وجود ندارد، به دوش خلیلزاد می افتد.

واشنگتن پُست: مسئولیت جستجوی راه پایان بخشیدن به طولانی‌ترین جنگ امریکا، به دوش خلیلزاد می افتد

روزنامه می نویسد، آقای خلیلزاد در اجرای طرح ادارۀ جورج دبلیو بوش، رئیس جمهور سابق امریکا برای سرنگون ساختن رژیم طالبان در سال ۲۰۰۱ کمک کرده است.

روزنامه نوشته است، این دیپلومات کارکشتۀ امریکایی افغانی تبار که به روز جمعه سوگند وفاداری یاد کرد، موظف شده است تا در جهت آغاز مذاکرات میان حکومت افغانستان و طالبان کار کند، گروهی که به نوشتۀ روزنامه، کنترول بخش‌های زیاد زاده گاه خلیلزاد را در دست دارد.

واشنگتن پُست: خلیلزاد موظف شده است تا در جهت آغاز مذاکرات میان حکومت افغانستان و طالبان کار کند، گروهی که به نوشتۀ روزنامه، کنترول بخش‌های زیاد زاده گاه خلیلزاد را در دست دارد.

به باور نویسندۀ مطلب، خلیلزاد خوشبین است که این بار وضعیت متفاوت است، اما او از تجربه آموخته تا محتاط باشد.

به نوشتۀ واشنگتن پُست، زلمی خلیلزاد، در نخستین مصاحبه‌ پس از سوگند وفاداری اش گفته است، به نظر می رسد که شماری از طالبان و یاهم در مجموع طالبان در جستجوی آشتی احتمالی و یک راه حل سیاسی برای پایان جنگ افغانستان هستند.

خلیلزاد افزوده است پیش از وقت است تا پیش بینی کرد که مذاکرات به کدام شکل و در کجا انجام خواهد شد.

اما به نوشتۀ روزنامه، این دیپلومات امریکایی شرکت احتمالی امریکا در مذاکرات پیشنهاد شده از سوی روسیه در مسکو با اشتراک ایران و طالبان را رد نکرده است.

  • نشریۀ دیپلومات

نشریۀ دیپلومات در تازه‌ترین شماره‌اش مطلبی را در مورد موافقتنامۀ امنیتی دوجانبه میان افغانستان و امریکا نشر کرده است.

در آغاز این مقاله ، به رای گیری اعضای ولسی جرگۀ افغانستان در مورد بازنگری این موافقتنامه توجه شده است.

در نشست حدود دو هفته پیش ولسی جرگه در حالی که به نوشتۀ نشریه بسیاری از وکیلان حاضر نبودند، در مورد بازنگری این موافقتنامه رای داده شد.

نشریه دیپلومات: در نشست حدود دو هفته پیش ولسی جرگه در حالی که بسیاری از وکیلان حاضر نبودند، در مورد بازنگری موافقتنامه همکاری های امنیتی بین افغانستان و ایالات متحده، رای داده شد.

در ادامه به یک گردهمایی شماری از چهره‌های سیاسی به شمول حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین این کشور نیز توجه شده که خواهان بازنگری موافقتنامۀ امنیتی کابل و واشنگتن شدند.

به نوشتۀ دیپلومات، عبدالله عبدالله، رئیس اجرائیه حکومت افغانستان به روز چهارشنبه در یک نشست در نیویارک گفته است کرزی از این فرصت برای هدف دیگر استفاده کرد و اینکه نظر شخصی‌اش را ابراز کند.

در ادامه به نقل از آقای عبدالله آمده است که رای گیری ولسی جرگه اساساً روی تطبیق این موافقتنامه متمرکز بوده است.