شورای راه نجات افغانستان: تلاش‌ها بخاطر ایجاد صلح با طالبان و حکومت آغاز شده‌است

شورای راه نجات افغانستان تاکید می‌کند که تلاش‌های را بخاطر ایجاد صلح میان حکومت افغانستان و طالبان مسلح روی دست گرفته‌است.

سید اکبر آغا یک مقام پیشین حکومت طالبان و مسئول این شورا می‌گوید کوشش می‌کند تا با جمع آوری چهار هزار تن از عالمان دین و سران قوم از تمام ولایات افغانستان زمینه نشست صلح میان حکومت مردم و طالبان را در کابل هموار سازد.

او می‌گوید این نشست قبل از زمستان امسال برگزار خواهد شد و تلاش می‌کند تا نماینده‌گان طالبان و حکومت نیز در این نشست شرکت کنند.

او افزود:

"قبلاً رهبری شورا که تعداد شان دوصد نفر هستند فیصله کرده‌ایم که باید چهار هزار نفر از تمام ولایات افغانستان جمع شوند که مشکلات افغانستان حل شود، یعنی یک مجموعه بین الافغانی را جمع کنیم و به نماینده‌گی از تمام زون‌های افغانستان به کابل بیایند و همرای حکومت و طالبان ببینند."

سید اکبر آغا

مسئول شورای راه نجات افغانستان می‌گوید قبل از این، نشست های را پیرامون گفتگوهای صلح با نماینده‌گان طالبان در کشورهای قطر و امارات متحده عربی انجام داده‌است.

او در نشستی که با برخی از عالمان دین از ولایات غربی افغانستان در ولایت هرات داشت نتایج این تلاشها را وابسته به تعیین زمان خروج نیروهای خارجی از افغانستان عنوان کرد.

"جنگ افغانستان یک جنگ تحمیلی است که خارجی ها به ما تحیمل کردند، جنگ تحمیلی یک ضرورت دارد که با کشور غربی که در افغانستان دخیل هستند یکبار دیده شود، که از افغانستان بیرون می‌شوند، یا نمیشوند و اگر بیرون نمی‌شوند،این تلاش‌ها برای صلح هیچ فایده نمیکند."

مولوی خلیل احمد محمدی مسئول شورای علماء برای تحکیم صلح در غرب افغانستان ایجاد شورای های مردمی بخاطر صلح دایمی در افغانستان را ضروری میداند و بر تداوم آن تاکید می‌ورزد.

او افزود:

"هیچ امکان ندارد که کشورهای همسایه ما بیایند و برای ما صلح بیاورند، تا زمان که خود ما پیشگام نشویم امکان ندارد که در این کشور صلح به وجود بیاید."

محمد امین فیاض رئیس شورای راه نجات در غرب افغانستان بر مذاکرات بین الافغانی تاکید کرده می‌گوید:

"خود مردم تصمیم گرفته‌اند که یک طرح آبرومندانه را برای نجات افغانستان ارائه کنند، که به تمام دنیا مورد قبول باشد، برای مردم افغانستان مورد قبول باشد و برای حکومت و طرف های مقابل آن مورد قبول باشد."

شورای راه نجات افغانستان اولین جلسه شان را بخاطر جمع آوری عالمان دین در نشست کابل از ولایت هرات آغاز کرده و به گفته سید اکبر آغا مسئول این شورا قرار است این نشت‌ها در دیگر حوزه های افغانستان نیز انجام شود.

شاه پورصابر