نمایندۀ وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان در اسلام‌آباد است

زلمی خلیل‌زادنماینده نو وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان امروز در اسلام‌آباد است تا برای جنگ ۱۷ ساله افغانستان راه حل صلح‌آمیز جستجو نماید.

خلیل‌زاد سعی دارد حکومت نو پاکستان را تشویق نماید که طالبان را به میز مذاکرات صلح حاضر نماید.

زلمی خلیل‌زاد، سفیر سابق امریکا در افغانستان که اکنون نمایندۀ خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان می‌باشد، امروز در اسلام‌آباد است.

در این سفرِ آقای خلیل‌زاد برای پیدا کردن راه حل به بحران جنگ افغانستان، دیدار از امارات متحده عرب، قطر و عربستان سعودی نیز شامل است.

Your browser doesn’t support HTML5

شهر غزنی پس از حمله طالبان

قبل از رفتن به پاکستان آقای خلیل‌زاد در کابل با رئیس جمهور افغانستان اشرف غنی و دیگر مقامات و رهبران سیاسی و تنظیمی افغانستان ملاقات کرد.

بیشتر در این باره: اشرف غنی با زلمی خلیل‌زاد روی راه‌های رسیدن به صلح بحث کرد

خلیل‌زاد با رئیس جمهور افغانستان اشرف غنی دوستی نزدیک دارد و در حکومت رئیس جمهور جورج دبلیو بوش بعد از سال ۲۰۰۱ به حیث سفیر این کشور در افغانستان، عراق و ملل‌متحد هم ایفای وظیفه کرده است.

او یکی از تنقید کننده‌گان اساسی پاکستان می‌باشد و به این نظر است که پاکستان با حمایت از طالبان آتش جنگ را در افغانستان بیشتر شعله‌ور می‌سازد.

او حتی یکبار پیشنهاد کرده بود که امریکا پاکستان را در لیست کشورهای تروریستی جا بدهد.

کابل و واشنگتن هر دو مکرراً پاکستان را متهم می‌سازند که به طالبان و دیگر شورشیان پناهگاه‌های امن تأمین کرده است، ادعای که پاکستان آن را رد می‌کند.

از سوی دیگر عمران خان صدراعظم نو پاکستان از تنقید کننده‌گان اشتراک قبلی اسلام‌آباد در جنگ امریکا علیه تروریزم به شمار می‌رفت.

اما بعد از پیروزی در انتخابات ماه جولای او تعهد نمود که حکومتش شریک برنامه‌های صلح افغانستان خواهد بود.

تا حال این معلوم نیست که او در کدام بخش کمک خواهد کرد، ولی فعلاً او از پیشنهاد صلح اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان به طالبان حمایت می‌کند.

آقای خلیل‌زاد در پاکستان از جمله با محمود قریشی وزیر خارجۀ این کشور صحبت دارد.

بیشتر در این باره: زلمی خلیل‌زاد وارد اسلام‌آباد شد

سیاست پاکستان در رابطه با افغانستان قرار معلوم توسط ادارۀ استخبارات نظامی پاکستان "آی اس آی" رهبری می‌شود.

سفر خلیل‌زاد به منطقه از سوی وزارت خارجه امریکا همچون یک مأموریت برای هماهنگی تلاش‌ها به منظور آوردن طالبان به میز مذاکره عنوان شد و این سفر با ملاقات‌های سری همراه بود.

در جریان این سفر او یک توقفی در قطر داشت جاییکه طالبان دفتر سیاسی دارند.

در ماه جولای الیس ولز معاون وزارت خارجه امریکا در امور جنوب شرق آسیا و آسیای مرکزی در ماه جولای در قطر با نماینده‌گان طالبان دیدار داشت.

الیس ولز

  • ملاقات خانم ولز با طالبان از سوی مقامات امریکا نه تأیید و نه رد شد و حالا هم گفته نشده است که آقای خلیل‌زاد در قطر با طالبان دیدن کرد یا خیر؟

در مورد ملاقات‌ها و موضوعات مورد بحث وی در پاکستان هم تا حال توضیحاتی در دست نیست.