نگرانی شدید مقام‌های امریکایی در مورد ناپدید شدن یک خبرنگار منتقد عربستان!

مقام‌های امریکایی در مورد ناپدید شدن یک خبرنگار منتقد عربستان سعودی ابراز نگرانی شدید کرده‌اند.

مایک پامپیو وزیر خارجه ایالات متحده امریکا از ریاض خواسته است تا در مورد ناپدید شدن جمال خاشقچی تحقیقات شفاف و همه جانبه را راه اندازی کند و به نگرانی‌‌های پاسخ بگوید که از این بابت ایجاد شده‌است.

آقای پامپیو با نشر یک بیان دیروز گفت که دیپلومات‌های ارشد ایالات متحده در این مورد با مقام‌های عربستان سعودی صحبت کرده‌اند.

جمال خاشقچی هفت روز پیش در دوم اکتوبر پس از رفتن به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول ناپدید شد.

او یک خبرنگار مشهور سعودی و یکی از منتقدین سرسخت سیاست‌های محمد بن سلمان ولیعهد این کشور به شمار می‌رود که مطالب انتقادی‌اش بیشتر در روزنامۀ واشنگتن پُست به نشر رسیده است.

پیش از وزیر خارجه امریکا، دونالد ترمپ رئیس جمهور این کشور نیز در مورد ناپدید شدن آقای خاشقچی ابراز نگرانی کرده‌است.

دونالد ترمپ

آقای ترمپ روز دوشنبه در قصر سفید به خبرنگاران گفت:

"نگران استم دوست ندارم این چیز ها را بشنوم و امیدوارم مسایل هرچه زودتر حل شوند."

ماجرای ناپدید شدن این خبرنگار زمانی ابعاد پیچیده‌تری به خود گرفت که رسانه‌های بین‌المللی به نقل از مقام‌های پولیس ترکیه این احتمال را مطرح کردند که او در کنسولگری عربستان سعودی به قتل رسیده است.

عربستان سعودی ادعای کشته شدن جمال خاشقچی در داخل کنسولگری این کشور در شهر استانبول را رد کرده و آن‌را بی‌اساس خوانده است.

بیشتر در این باره: اردوغان: عربستان باید ادعایش را در مورد قتل خاشقجی ثابت کند

مسئولین کنسولگری تأکید کرده اند که آقای خاشقچی همان روز کنسولگری را ترک کرد و عربستان سعودی نیز نگران سرنوشت اوست.

ریاض در عین حال گفته است یک تیم سیاسی را به انقره فرستاده و ولیعهد این کشور دستورات لازم را برای همکاری با ترکیه صادر کرده است.

شماری از مقام‌های امریکایی در پیوند به این رویداد عکس‌العمل نشان داده اند.

لیندسی گراهام سناتور جمهوری‌خواه در تویترش نوشته اگر ماجرای کشته شدن خاشقچی واقعیت داشته باشد بهای سنگینی در انتظار خواهد بود.

او افزود:

"ارزش‌های ما باید سنگ بنای روابط خارجی ما چی با دشمنان و چی با هم پیمامان باشد."

لیندسی گراهام

​سناتور باب منندز از حزب دموکرات در تویترش نوشته که اگر ادعاهای قتل خاشقچی در کنسولگری عربستان سعودی حقیقت داشت جامعه جهانی باید مشترکاً دست به مجازات بزند.

خبرگزاری فرانس پرس گزارش داده است که اثبات این ادعاها، روابط ادارۀ دونالد ترمپ با ریاض را در حالی تیره خواهد ساخت که واشنگتن تا کنون موارد نقض حقوق بشر از سوی ائتلاف به رهبری عربستان در یمن را نادیده گرفته است.