انعکاس دیدار خلیل‌زاد با نماینده‌های طالبان در برخی از روزنامه‌های جهان

شمار زیاد از روزنامه‌ها و نشریه‌های جهان در بارۀ ملاقات زلمی خلیل‌زاد نماینده وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان، مقاله‌های را به نشر رسانده‌اند.

نیویارک تایمز

روزنامه امریکایی نیویارک تایمز در شماره دیروز خود مقالۀ را در باره دیدار زلمی خلیل‌زاد نماینده وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان با نماینده‌گان طالبان در شهر دوحه پایتخت قطر، به نشر رسانده و در قسمتی از آن می‌نویسد؛ ملاقات آن‌ها روز جمعه صورت گرفت و این دیدار پس از آن‌که قصر سفید در تابستان امسال گفتگو مستقیم با طالبان را پیشنهاد کرد، دومین نشست در نوع خود به شمار می‌رود.

پیش از این، الیس ویلز معاون وزیر خارجه امریکا در امور کشورهای جنوب آسیا و آسیای میانه در ماه جولای با نماینده‌گان طالبان در قطر ملاقات کرده بود.

روزنامه نیویارک تایمز می‌نویسد، آقای خلیل‌زاد روز شنبه برای ملاقات با رئیس جمهور محمد اشرف غنی به کابل برگشت.

ریاست جمهوری افغانستان در اعلامیۀ گفت، آقای خلیل‌زاد صبح شنبه با رئیس جمهور و رئیس اجرائیه افغانستان در قصر گلخانه ارگ دید و گزارش در مورد سفرهای اخیرش به کشورهای مختلف را در پیوند به صلح افغانستان با آن‌ها شریک ساخت.

اعلامیه به نقل از آقای خلیل‌زاد نوشته‌است که ایالات متحدۀ امریکا تحت رهبری حکومت افغانستان به هر گونه همکاری در خصوص صلح آماده‌است و در این راستا به تلاش‌هایش ادامه می‌دهد.

اما اعلامیه در مورد ملاقات خلیل‌زاد با نماینده‌گان طالبان یاد نکرده‌است.

طالبان روز شنبه در اعلامیۀ دیدار و گفتگو با زلمی خلیل‌زاد را رسماً تأیید کردند.

طالبان مسلح از دیر زمانی به این‌سو، مذاکرات مستقیم با رهبران حکومت افغانستان را رد کرده و به گفتگوی‌شان با امریکا تأکید می‌کنند.

والستریت ژورنال

والستریت ژورنال روزنامه دیگر امریکایی هم در باره ملاقات زلمی خلیل‌زاد و نماینده‌گان طالبان مقالۀ را به نشر رسانده‌است.

روزنامه می‌نویسد، تا هنوز معلوم نیست که گفتگو نماینده وزارت خارجه امریکا و رهبران طالبان روی کدام مسایل می‌چرخید.

زلمی خلیل‌زاد که ماموریت دارد تا طالبان را به میز مذاکره حاضر کند، از زمانی‌که به‌حیث نمایده وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان تعیین شده، این اولین سفر رسمی‌اش به منطقه بحساب می‌رود.

روزنامه والستریت ژورنال می‌نویسد، زلمی خلیل‌زاد در این سفرش از افغانستان، پاکستان، امارات متحدۀ عربی، قطر و عربستان سعودی دیدن می‌کرد.

وزارت خارجه امریکا در این مورد که آیا با نماینده‌گان طالبان در قطر ملاقات کرده از تبصره خودداری کرده‌است.

نیروهای به رهبری امریکا پس حملاتی شبکه تروریستی القاعده در یازدهم سپتمبر سال ۲۰۰۱ در این کشور، رژیم طالبان در افغانستان را سرنگون کرد.