شورای راه نجات: خلیل‌زاد علاوه بر مردم با نماینده‌های بی‌طرف هم مشوره نماید

شورای راه نجات افغانستان گزینش زلمی خلیل‌زاد از سوی ایالات متحده امریکا به‌خاطر پیشبرد پروسه صلح در این کشور را یک گام مثبت می‌داند.

شورای عالی راه نجات افغانستان می‌گوید، اگر زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص وزارت خارجه امریکا می‌خواهد که در این کشور صلح تامین گردد باید علاوه بر مردم با نماینده‌های بی‌طرف این کشور هم مشوره نماید.

سید اکبر آغا رئیس این شورا روز پنجشنبه در یک نشست خبری در کابل گفت، کلید صلح افغانستان بدست مردم است نه بدست طالبان و حکومت.

به گفته وی، مردم به تلاش‌های صلح زلمی خلیل‌زاد دیدگاه‌های متفاوت دارند.

سید اکبر اغا

او افزود:

"خدا کند که این اخلاص وسیع گردد معلوم است که آن‌ها هم اینجا خسته شده‌اند و وضعیت افغان‌ها هم برای آنان روشن است که موضوع افغانستان نه به حکومت حل می شود و نه هم به فکر طالبان حل می گردد بلکه با ملت این مسئله حل می گردد باید به ملت اختیار و صلاحیت داده شود و آقای خلیل‌زاد باید از مردم این مشوره را بگیرد."

به گفته سید اکبر آغا، بخاطر پایان دادن جنگ در افغانستان نیاز به مذاکرات بین الافغانی است که شامل تمام بخش‌ها باشد.

سید اکبر آغا می‌گوید، آقای خلیل‌زاد در ادامه تلاش هایش باید بخاطر جلوگیری از مداخله کشورهای همسایه در امور افغانستان با مقامات آن کشورها صحبت و هماهنگی نماید.

این در حالیست که زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان به تازه‌گی در پیوند به پروسه صلح این کشور به کابل، اسلام آباد، ریاض، قطر و دوبی سفرهای ویژه را انجام داده است.

در این سفرها همچنان دیدار و ملاقات آقای خلیل‌زاد در قطر با نماینده طالبان نیز تائید شده است.

در عین حال امرالله صالح رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان گفته است که زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص وزارت خارجه امریکا صلاحیت گفتگو با طالبان از سوی مردم افغانستان را ندارد.

به گفته آقای صالح، گفتگوهای صلح با طالبان باید به مالکیت حکومت و مردم افغانستان انجام شود.

در عین حال محمد زمان مزمل عضو شورای رهبری حزب اسلامی که در این نشست اشتراک کرده بود گفت، در ادامه تلاش های صلح از سوی امریکا و متحدین اش باید مردم هم به‌خاطر تامین صلح متحد شوند.

او افزود:

"مشکل بزرگ ما و شما اینست که ملت متحد نیست من این‌را خوب می دانم که آقای خلیل‌زاد به‌خاطر صلح آمده به راه‌های حل متعدد باید عقیده داشته باشیم، در حالی‌که خلیل‌زاد و پیش از آن امریکایی‌ها دو سه مرتبه در قطر با نماینده‌های طالبان ملاقات داشته اند و برای برادران طالبان پیشنهاد ما اینست که با ملت مشوره نمایند در میان ملت افرادی هستند که هر جا که می‌روند از مشوره مردم استفاده می‌کنند."

این در حالیست که محمد محقق معاون دوم ریاست اجرائیه روز گذشته در کابل گفته است که گفتگوهای صلح باید میان طالبان، دولت و احزاب سیاسی انجام شود.

وی همچنان گفت، طالبان می توانند با تعدیل قانون اساسی، ایجاد حکومت جدید و خروج نیرو های خارجی بحث کنند.

گزارش: فرشته ندا