باشنده‌های کابل: معتادین برخی تأسیسات عامه را تخریب و به یغما می‌برند

به چند بخش شهر کابل سری زدیم، عملاً در برخی ساحات پایتخت، پنجره‌های پارک‌ها، جالی‌های جویچه های کنار جاده و نل‌های آب تخریب و یا وسایل آن دزدی شده‌است.

چمن حضوری کابل که سال های قبل با پول هنگفت توسط یک شرکت خصوصی ساخته شد، کتاره های فلزی آن شکسته و ده ها معتاد در آن جا گرفته اند.

گذشته از این، در برخی مناطق دیگر شهر کابل، دیری نمی‌گذرد که جویچه ها به بهره برداری سپرده شده، اما سرپوش و جالی‌های فلزی آن قصداً تخریب گردیده و دزدی شده‌است.

حشمت الله ستانکزی سخنگوی قوماندانی امنیه کابل به رادیو آزادی می‌گوید، برخی معتادین عامل تخریب تأسیسات عامه در شهر کابل اند، زیرا آنان با استفاده از تاریکی شب این تأسیسات را ویران کرده و آنرا به فروش می‌رسانند.

وی افزود:

"بخاطر محافظت هر نهاد یک کندک پولیس فعالیت دارد تا امنیت تأسیسات عامه را تأمین کند، اما در برخی مناطق و پارک‌ها متأسفانه این مشکل وجود دارد که برخی معتادین با استفاده از تاریکی شب کتاره‌ها و دروازه‌های پارک‌ها را می‌کشند و آنرا به فروش می‌رسانند."

باشنده‌گان کابل می‌گویند، از تجمع معتادین در کوچه و بازار به تنگ آمده‌اند.

به گفته باشنده‌گان کابل، معتادین سرپوش و جالی جویچه ها را که وزن بیشتر دارد با خود می‌برند و آنرا در بدل پول ناچیز بالای دکاندار به فروش می‌رسانند.

تعداد میوه فروشان که در کنار چمن حضوری کابل مصروف دکانداری استند، چشم دید خود را این گونه بیان می‌کنند:

"ما در اینجا می‌بینیم که معتادین میایند، هر چیزی بدست شان بیفتد با خود می‌برند. پولیس هم می‌بیند، اما به آنان کاری ندارد. من یک روز مانع یک معتاد شدم، اما چاقو را بالایم کشید، چیزی برایش گفته نتوانستم بخاطریکه او از جان خود تیر بود و تمام کتاره‌ها را از این‌جا کند."

"در چهاراهی ملی بس یگان پانزده صد افغانی تاوانی شدم، موترم در جویچه افتید، از مکروریان کهنه جالی‌های جویچه‌ها را پودریا بردند و در هر جایی‌که می‌بینی همین جالی فلزی را پودری‌ها می‌برند."

باشنده‌گان کابل می‌گویند هرگاه مانع این کار معتادین شوند، از سوی معتادین تهدید می‌شوند، از همین رو معتادین بدون هیچ بیمی به تخریب تأسیسات عامه ادامه می‌دهند.

قوماندانی امینه کابل از گزمه سیار پولیس بخاطر جلوگیری از تخریب تأسیسات عامه خبر می دهد.

از سوی دیگر، فاروق مجروح عضو ولسی جرگه افغانستان به این نظر است که تأسیسات عامه توسط دولت برای آسایش مردم ساخته شده و باید مردم در کنار پولیس در محافظت و نگهداری آن سهم بگیرند.

وی گفت:

"تمام تأسیسات عامه مثل پارک، سرک، مسجد، تفریگاه، چاه آب آشامیدنی و شبکه آبرسانی بخاطر آرامش مردم ساخته شده و مردم در قبال آن مکلفیت دارند تادر پاکی، نظافت و نگهداری آن بکوشند، زیرا مردم از آن استفاده می‌کنند، اما از طرف شب که مردم نیستند، وظیفه پولیس است تا نگذارند وسایل و تأسیسات عامه به یغما برده شود."

این در حالی است که باشنده‌گان کابل از نهادهای مسئول می‌خواهند تا معتادین را از سطح شهر جمع‌آوری کرده و جهت تداوی به شفاخانه‌ها انتقال دهند، زیرا به گفته باشنده‌های کابل، وجود معتادین در مناطق مسکونی و سطح شهر باعث افزایش مشکلات شده‌است.

گزارش: فرید حلیمی