نگرانی وزارت صحت عامه در مورد افزایش بیماری سرطان در افغانستان!

وزارت صحت عامه افغانستان می‌گوید، بر اساس راپور سازمان صحی جهان سالانه ۲۰ هزار تن در این کشور به انواع مختلف سرطان مصاب می‌شوند که ۱۵ هزار تن آنان زنده‌گی شانرا از دست می‌دهند.

داکتر سید حبیب اروال مسئول دیپارتمنت کنترول امراض غیر ساری وزارت صحت عامه روز چهارشنبه «۰۹ عقرب ۱۳۹۷» در صحبت با رادیو آزادی گفت، در این میان بیشتر زنان هستند که به سرطان ثدیه مبتلا شده‌اند.

داکتر اروال افزایش بیماری سرطان را در میان زنان نگران کننده دانسته می‌گوید:

"به خصوص در زن‌ها یعنی در هر ۹ زن یکی آن به سرطان ثدیه مبتلا هستند، به همین دلیل مرگ و میر نسبت به همه امراض دیگر به جز امراض ولادی مرگ‌های سرطان ثدیه بسیار زیاد است و این مسئله خیلی نگران کننده‌است، قسمی‌که دیده می‌شود در ۲۰ هزار نفر ۱۵ هزار آن زنده‌گی شانرا از دست می‌دهند."

داکتران متخصص می‌گویند، سرطان دو عامل دارد یکی عامل ژینیتیکی که جلوگیری آن بسیار سخت است و دیگر عامل غیر ژینیتیکی که قابل جلوگیری می‌باشد.

عدم اجرای فعالیت‌های فزیکی، چاقی، استفاده از مشروبات الکولی، اشعه مضره، سن بلند، نگرفتن حمل و ندادن شیر به کودکان از جمله عوامل عمدۀ مبتلا شدن به سرطان ثدیه نزد خانم‌ها عنوان شده‌‌است.

داکتر اروال می‌گوید، سرطان ثدیه از جمله امراض قابل وقایه، معالجوی و تداوی حمایوی است، اما به‌گفته وی در صورتی‌که به موقع تشخیص گردد قابل تداوی بوده و خطر مرگ را کاهش می‌دهد.

از سوی هم نسرین اوریاخیل رئیس افتخاری بنیاد مبارزه علیه سرطان روز چهارشنبه در نشستی به مناسبت کمپاین آگاهی‌دهی در مورد این بیماری گفت، این بنیاد کمپاین‌های آگاهی‌دهی در مورد سرطان ثدیه را در تمام مکاتب و پوهنتون کابل راه اندازی کرده‌است.

نسرین اوریاخیل

خانم اوریاخیل در مورد راه‌های پیشگیری سرطان ثدیه چنین می‌گوید:

"جلوگیری از چاقی، دخانیات، سگرت، الکول، استرس‌های زیاد، شیردهی حداقل دو سال، ریژیم غذایی مناسب و مصون و بالاخره جلوگیری از تداوی‌های غیر علمی هورمونی برخی داکتر صاحبان که سبب می‌شوند، تماماً طریقه‌های است که با رعایت آن ما می‌توانیم از بروز سرطان جلوگیری نمائیم."

داکتر اوریاخیل می‌گوید، پیدا شدن غده‌ها در ثدیه و زیر بغل و تغییر رنگ سینه از علایم عمدۀ بیماری سرطان ثدیه می‌‌باشد که بیمار باید با دیدن این علایم نزد داکتر مراجعه کند.

بر اساس معلومات وزارت صحت عامه در حال حاضر تنها دو مرکز تشخیص و تداوی سرطان در شفاخانه‌های جمهوریت و استقلال کابل فعالیت داشته و قرار است در آینده در پوهنتون طبی کابل نیز چنین مرکز ایجاد گردد، اما به‌گفته وی تا کنون در ولایات چنین مراکز وجود ندارند.

گزارش: فرشته ندا