سرور دانش: افغانستان هنوزهم یکی از خطرناک‌ترین کشورها برای خبرنگاران می‌باشد

معاون دوم ریاست جمهوری می‌گوید افغانستان هنوزهم یکی از خطرناک‌ترین کشورها برای خبرنگاران و رسانه‌ها می‌باشد.

حکومت افغانستان هدف قرار گرفتن خبرنگاران و از بین رفتن‌شان در حملات مخالفان مسلح، خشونت افراد زورمند حکومتی و غیر حکومتی در برابر خبرنگاران، و معافیت از مجازات را بخشی از عوامل خشونت علیه خبرنگاران در افغانستان دانسته و از آن ابراز نگرانی می‌کند.

سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان به روز پنجشنبه در نشست (تجلیل ازروز جهانی ختم معافیت جرایم علیه خبرنگاران) در کابل گفت با وجود تلاش‌ها در بخش مصئونیت خبرنگاران هنوزهم خبرنگاران و اصحاب رسانه‌ها در افغانستان با تهدید مواجه اند.

سرور دانش

او افزود:

"ما امروز روز بین المللی ختم معافیت جرایم علیه خبرنگاران را در حالی گرامی می‌داریم که متأسفانه افغانستان برای خبرنگاران و رسانه‌ها یکی از کشورهای خطرناک به شمار می‌رود، در سال‌های گذشته صدها مورد خشونت عمدی علیه خبرنگاران و اصحاب رسانه به ثبت رسیده که بازهم متاسفانه دها مورد آن منجر به کشته شدن خبرنگاران شده‌است."

آقای دانش گفت که حکومت برای رسیده‌گی به مشکلات خبرنگاران در ۱۸ سال گذشته تلاش زیاد انجام داده است که وی از جمله ایجاد کمیته مشترک مصئونیت، ایجاد صندوق حمایت از خبرنگاران را بخشی از این تلاش‌های حکومت عنوان کرد.

وی گفت که در ساختار سیاسی حکومت هیچ شخص و نهادی معتقد به ایجاد محدودیت و خشونت علیه خبرنگاران و رسانه‌های آزاد افغانستان نیست.

در ساختار سیاسی حکومت هیچ شخص و نهادی معتقد به ایجاد محدودیت و خشونت علیه خبرنگاران و رسانه‌های آزاد افغانستان نیست.

دوم نومبر به حیث روز جهانی ختم معافیت علیه خبرنگاران به اساس قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۳ رسمیت یافته و از کشورهای عضو خواسته تا اقدامات جدی را علیه فرهنگ معافیت به اجرا بگذارند.

در نشست که به همین مناسبت برگزار شده بود نجیب شریفی رئیس کمیته مصئونیت خبرنگاران افغانستان تاکید کرد که افغانستان از لحاظ آزادی بیان در میان کشورها در جایگاه خوبی قرار دارد اما خشونت علیه خبرنگاران از موارد نگران کننده می‌باشد.

رئیس کمیته مصئونیت خبرنگاران می‌گوید که در دو سال اخیر افغانستان به عنوان خطرناک‌ترین کشور برای کار خبرنگاری در سطح جهان محسوب شده که به گفته وی در سال ۲۰۱۷ به تعداد ۲۰ خبرنگار و در سال ۲۰۱۸ به تعداد ۱۴خبرنگار در افغانستان کشته شده‌اند.

بیشتر در این باره: معرفی مختصر خبرنگاران رادیو آزادی که در حوادث امروز کابل شهید شدند

​در این نشست تدامچی یاماموتو نماینده خاص سازمان ملل متحد در افغانستان یا (یوناما) بلند بودن سطح جرایم علیه خبرنگاران را یک موضوع نگران کننده خوانده و از حمایت جامعه جهانی در جهت مصئونیت خبرنگاران در افغانستان اطمینان داد.

تدامیچی یاماموتو

او افزود:

"این یک واقعیت دردناک است که جرایم علیه خبرنگاران در افغانستان در بلند‌ترین سطح آن قرار دارد. تعدادی زیادی از خبرنگاران مورد حمله قرار گرفته و یا تهدید شده‌اند. عاملان این جرایم نباید به این باور باشند که آنان فراتر از قانون قرار دارند. به فرهنگ معافیت باید پایان داده شود."

در این حال نجیب شریفی رئیس این کمیته از ساخت رهنمود به هدف مصئونیت خبرنگاران و رسانه‌ها خبر داده و می‌گوید این رهنمود پس تصویب به رسانه‌ها توزیع می‌گردد تا به حیث یک چارچوب بخاطر پالیسی مصئونیتی آنها عملی گردد.

کمیته مصئونیت خبرنگاران می‌گوید مسئله مصئونیت خبرنگاران باید در گفتگوهای صلح نیز به عنوان موضوع برجسته مطرح شود ورنه به گفته مسئولان این کمیته دست آوردهای که در عرصه آزادی بیان وجود دارد همه از بین خواهد رفت.

گزارش: جاوید حسن زاده