مسئولین: تاکنون جسد ۱۲ تن از رویداد سقوط هلیکوپتر در فراه به‌دست آمده‌اند

Your browser doesn’t support HTML5

سقوط هلیکوپتری که ۲۵ سرنشین‌اش کشته شدند

سخنگوی والی فراه می‌گوید برخی اجساد رویداد سقوط هلیکوپتر در ولایت فراه را با پا درمیانی بزرگان قوم و صلیب سرخ به مرکز ولایت فراه انتقال داده‌اند.

با آن که از سقوط هلیکوپتر اردو ملی در ولایت فراه شش روز می‌گذرد اما اجساد برخی از سرنشینان این هلیکوپتر هنوز هم لادرک اند.

ناصر مهری سخنگوی والی فراه روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت که از میان کشته شده‌گان این رویداد، تاکنون جسد ۱۲ تن به‌دست آمده و تلاش‌ها برای دریافت بقیه اجساد نیز ادامه دارد.

او افزود:

"تلاش‌ها جریان دارد تا بتوانیم با وساطت بزرگان قوم و کارمندان صلیب سرخ جنازه‌های باقی مانده را نیز به مرکز فراه منتقل نمایم اما اگر از این راه نشد در آن صورت با استفاده از قوه نظامی برای دریافت اجساد عملیات خواهیم کرد، اما تا کنون ۱۲ جنازه را انتقال داده‌ایم، و ۱۳ تا ۱۴ جنازه باقی مانده‌است."

این در حالیست که چهارشنبه هفته گذشته یک هلیکوپتر وزارت دفاع افغانستان در ولسوالی انار دره ولایت فراه سقوط کرد که در نتیجه آن به شمول معاون قول اردوی ۲۰۷ ظفر، رئیس شورای ولایتی فراه ۲۵ تن جان باختند.

بیشتر در این باره: در اثر سقوط یک هلیکوپتر نظامی در فراه ۲۵ تن کشته شدند

وزارت دفاع افغانستان علت سقوط این هلیکوپتر را جابه‌جای وزن زیاد و مشکلات تخنیکی عنوان کرده، اما گروه طالبان ادعا هدف قرار دادن این طیاره را کرده و گفته اند که اجساد این رویداد نزد آن‌ها می‌باشد.

​آن‌ها در بدل آن خواستار تبادله جسد مهاجمی شده اند که جنرال عبدالرازق قوماندان پیشین کندهار را آماج قرار داد.

این ادعای طالبان را با ناصر مهری سخنگوی والی فراه شریک ساختیم، اما وی در این مورد جزئیات بیشتر ارائه نکرد.

آقای مهری گفت که آنان تلاش می‌کنند اجساد باقی مانده را به همکاری موسفیدان قوم و صلیب سرخ به‌دست آورند و به گفته وی هرگاه این کار نتیجه ندهد آن‌ها عملیات نظامی را انجام خواهند داد.

از سوی دیگر شماری از نماینده‌گان مردم در نشست عمومی روز شنبه ولسی جرگه از حکومت خواستند تا دلیل سقوط این هلیکوپتر را با آنان شریک سازد که چرا و چگونه سقوط کرده‌است.

نادرخان کتوازی یکی از اعضای این جرگه گفت که خانواده‌های قربانیان این رویداد تا هنوز دنبال جسدهای بسته‌گان‌ شان استند، اما حکومت تا کنون نتوانسته است جسدهای قربانیان را دریافت کرده و به خانواده‌های شان تسلیم دهد.

طارق شاه بهرامي

طارق شاه بهرامی وزیر دفاع افغانستان در نشست عمومی روز شنبه ولسی جرگه در مورد گفت:

"ما در جیجک عملیات را به هدف دریافت اجساد انجام دادیم اما بد بختانه که اجساد در آنجا نبود اکنون بخش استخباراتی ما روی تثبیت موقعیت کار می کند، ما آماده‌گی کامل داریم تا برای دریافت اجساد کشته شده‌گان عملیات را انجام دهیم."

به گفته آقای بهرامی، رویداد سقوط هلیکوپتر در فراه تحت بررسی جدی قرار دارد اما به گفته وی به اساس معلومات ابتدایی این هلیکوپتر به اثر داشتن وزن زیاد و مشکلات تخنیکی سقوط کرده است.

گزارش: نظیفه محبوبی