کنفرانس مسکو در رابطه به گفتگوهای صلح افغانستان امروز آغاز شد

کنفرانس مسکو در رابطه با افغانستان امروز آغاز شد.

میزبانی این کنفرانس را وزیر خارجه روسیه سرگی لافرف به عهده دارد.

در سخنرانی برای افتتاح این کنفرانس وزیر خارجه روسیه اظهار داشت روسیه می‌خواهد افغانستان یک کشور واحد و متحد باقی بماند و تمام اقوام آن در کنارهم با صلح و خوشی زنده‌گی کنند.

لاوروف تأکید نمود اطمینان دارد که در این ساحه دیگر اشتراک کننده‌گان کنفرانس مسکو هم نظر مشابه دارند.

سرگی لاوروف

این اولین بار است که طالبان در یک کنفرانسی در روسیه برای جستجوی صلح در افغانستان رسماً اشتراک می کنند و از سوی افغانستان هم یک هیئتی از شورای عالی صلح در این کنفرانس حضور دارد.

این کنفرانس قرار بود در ماه سپتمبر برگذار شود، ولی نظر به اعتراضات حکومت افغانستان که پروسه صلح افغانستان باید از سوی افغان‌ها رهبری شود و حکومت افغانستان باید طرف اساسی آن باشد به تعویق افتاد و بعداً حکومت موافقه نمود که یک هیئت به این کنفرانس می فرستد، اما اکنون تنها یک هیئت از شورای عالی صلح به کنفرانس مسکو رفته و کدام نماینده رسمی حکومت در آن اشتراک ندارد.

مقامات افغان گفته اند که همین هیئت از منافع حکومت و مردم افغانستان نماینده‌گی خواهد کرد.

امریکا هم موافق برگزاری کنفرانس در مسکو به شکل کنونی آن نبود ولی اکنون یک دیپلومات سفارت امریکا در مسکو بحیث ناظر در این اجلاس سهم دارد.

از سوی طالبان یک هیئت از دفتر سیاسی آن‌ها در قطر به مسکو رفته است.

نماینده‌گان کشورهای همسایه دیگر افغانستان از جمله پاکستان هم در این اجلاس سهم دارند و هند هم به آن دعوت شده‌است.

وزیر خارجه روسیه سرگی لاوروف در مراسم افتتاح اجلاس، امروز صبح بار دیگر تاکید نمود که افغانستان نباید میدان رقابت‌ها بین کشورهای سومی قرار بگیرد و بازیکنان خارجی نباید از افغانستان به حیث میدان رقابت‌های جیو پولیتیکی خود استفاده نمایند.

لاوروف گفت روسیه هر گام ضروری را برای مذاکرات بین الافغانی می بردارد و از اشتراک هیئت شورای عالی صلح افغانستان استقبال کرده و گفت که این عمل به آغاز گفتگو‌ها کمک خواهد کرد.

امریکا هم در نوبت خود تلاش‌ها را برای سریع ساختن پروسه صلح افغانستان بیشتر ساخته است و با تعیین شدن زلمی خلیل زاد به حیث نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان این تلاش‌ها اوج گرفت.

زلمی خلیل‌زاد

آقای خلیل‌زاد دومین سفر خود را برای جستجو راه‌های حل بحران افغانستان و مساعد ساختن زمینه مذاکرات مستقیم بین حکومت افغانستان و طالبان به افغانستان و منطقه آغاز کرد.

این سفر آقای خلیل‌زاد که افغانستان، پاکستان، قطر و امارات متحد عرب هم شامل آنست ۱۲ روز دوام خواهد داشت.

بیشتر در این باره: زلمی خلیل‌زاد از ۴ کشور به شمول افغانستان و پاکستان دیدن می‌کند

در ظرف یک ماه این دومین سفر آقای خلیل‌زاد در ماموریت نو وی می‌باشد.

در سفر اول خود او در قطر با نماینده‌گان طالبان هم دیده بود.