امیدواری زلمی خلیل‌زاد به دستیابی به یک توافق صلح با طالبان تا شش ماه آینده!

زلمی خلیل‌زاد نماینده وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان ابراز امیدواری می‌کند که افغان‌ها تا پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به یک توافق صلح دست یابند.

آقای خلیل‌زاد پس از گماشته شدن‌اش در این سمت در چهارمین سفرش به کابل ناوقت روز یکشنبه که با برخی رسانه‌های محلی در یک نشست خبری صحبت می‌کرد گفت، تلاش می‌شود تا در صورت امکان هرچه زودتر در بخش صلح پیشرفت صورت گیرد.

این اولین باری است که آقای خلیل‌زاد در باره تلاش‌هایش در بخش صلح جزئیات می‌دهد.

آقای خلیل‌زاد که بر اساس گزارش برخی رسانه‌ها در قطر و برخی کشور های عربی با نماینده‌های سیاسی طالبان صحبت کرده ابراز امیدواری می‌کند که افغان‌ها تا شش ماه آینده به یک توافق صلح میان هم دست یابند.

آقای خلیل‌زیاد افزود، او زمینه صلح را فراهم می‌کند، اما موضوعات داخلی را خود افغان‌ها حل کنند.

زمانی که از وی پرسیده شد که طالبان بالای تاخیر انتخابات ریاست جمهوری تأکید می‌کنند؟

او زمینه صلح را فراهم می کند و اما موضوعات داخلی را خود افغان ها حل کنند.

زلمی خلیل‌زاد

وی در جواب گفت:

"امیدوار هستم که طالبان و افغان‌ها پیش از انتخابات موافقه صلح داشته باشند، امید من و افغان‌ها همین است چون هرچه زودتر که ممکن باشد به صلح برسیم به همان اندازه بهتر است."

وی می‌گوید، راه و نقشه صلح این است که افغانستانی باید باشد که حقوق تمام افغان‌ها محفوظ بوده و این کشور تهدیدی برای جامعه جهانی نباشد.

آقای خلیل‌زاد در حالی از موضوعات مرتبط به صلح جزئیات می‌دهد که بر اساس گزارش‌ها وی هفته گذشته با نماینده‌های طالبان در قطر دیدار کرده است.

آژانس خبری اسوشیتد پرس به نقل از برخی منابع گزارش داده که در این ملاقات روی تاخیر انتخابات، ایجاد حکومت موقت، آزادی زندانیان طالبان، آتش بس و چگونگی گفتگو های صلح نظریات دو طرف شریک شده است.

برخی رسانه‌ها همچنان گزارش داده اند که مولوی محمد یعقوب معاون تحریک طالبان و پسر ملا محمد عمر نیز با زلمی خلیل‌زاد دیدار کرده است.

در نشست خبری روز یک شنبه از آقای خلیل‌زاد در این باره سوال مطرح شد، اما وی بیشتر جزئیات نداد و اما به گونه محتاطانه ابراز خوشبینی کرد.

وزارت خارجه امریکا از ابراز نظر در این باره خودداری کرده و اما طالبان با نشر یک اعلامیه دیدار مولوی محمد یعقوب با زلمی خلیل‌زاد را رد کرده، اما در باره دیدار نماینده‌گان سیاسی این گروه چیزی نگفته است.

خلیل‌زاد ماه گذشته هم به افغانستان و برخی کشور های منطقه سفر کرده بود که در پایان این سفر نتیجه آن را با حکومت افغانستان شریک کرده بود.

با وجود امیدواری‌ها نسبت به این سفر و دیدار ها برخی انتقاد ها هم مطرح می‌شود که جزئیات و چگونگی پیشرفت‌ها از مردم پنهان مانده است.

فضل هادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه روز یکشنبه در نشست عمومی این جرگه هرچند از تلاش‌های زلمی خلیل‌زاد ستایش کرد اما گفت، باید هر گونه پیشرفت در روند صلح با مردم شریک شود.

فضل هلدی مسلمیار

آقای مسلمیار می‌گوید:

"اگر به راستی در باره صلح سیاست دو پهلو نیست خواست ما این است که امریکا باید پالیسی صلح را با مردم شریک کند و ما در این باره تشویش داریم، خواست ما از حکومت افغانستان این است آنچه را که در این باره شنیده باید با مردم شریک کند."

آقای مسلمیار می‌گوید، پالیسی برای صلح باید یکی باشد و برای اینکه شک و تردید های مردم از بین برود باید چگونگی صحبت‌های اخیر با مردم شریک ساخته شود.

گزارش: نصرت پارسا