دونالد ترمپ: ایالات متحده به طور بسیار جدی سرگرم مذاکرات صلح در افغانستان است

رئیس جمهور امریکا می‌گوید که ایالات متحده به طور بسیار جدی سرگرم مذاکرات صلح در افغانستان است.

در ادامه تلاش های صلح در افغانستان، رئیس جمهور امریکا می‌گوید که ایالات متحده به طور بسیار جدی در مذاکرات صلح در افغانستان دخیل است.

  • دونالد ترمپ که به روز پنجشنبه با خبرنگاران در ایالت فلوریدا صحبت می‌کرد اما گفت‌، نمی‌داند که این مذاکرات موفقانه به انجام خواهند رسید یا خیر؟

آقای ترمپ افزود:

"ما اکنون در حال مذاکرات بسیار جدی در افغانسان هستیم که شاید بسیاری مردم در مورد آن چیزی ندانند، این بار اول خواهد بود. ببینیم که چه اتفاق می‌افتد، اگر موفق شود بسیار یک چیز بزرگ خواهد بود و از آن خرسند خواهم شد."

رئیس جمهور دونالد ترمپ پیش از آن که درین مورد با خبرنگاران سخن بزند، با نظامیان امریکایی مستقر در افغانستان به مناسبت روز شکرگذاری یا تنکس گیوینگ "Thanksgiving" از طریق تیلیفون صحبت کرد.

آقای ترمپ به یک جنرال قوای هوایی امریکا که در افغانستان ایفأی وظیفه می کند گفت که با او در امریکا و یا هم شاید در آنجا یعنی افغانستان دیدار خواهد کرد.

دونالد ترمپ یک بار دیگر گفت که در آینده به افغانستان سفر خواهد کرد.

پیش ازین زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان به روز یکشنبه هفته جاری در کابل گفت، امیدوار است که قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان یک توافق صلح با طالبان به دست آید.

زلمی خلیلزاد

قرار است انتخابات آینده ریاست جمهوری افغانستان تا پنج ماه دیگر در ۳۱ ماه حمل سال ۱۳۹۸ برگزار شود.

آقای خلیل‌زاد اخیراً بار دیگر به افغانستان و منطقه سفر کرد و به اساس گزارش‌ها، وی در قطر سه روز پی‌هم با نماینده‌گان طالبان دیدار کرده‌است.

در همین حال قرار است که در نشست ژینو در رابطه به پروسه صلح افغانستان نیز بحث شود.

این نشست در مورد افغانستان به روزهای سه شنبه و چهارشنبه هفته آینده در سویس برگزار می‌شود.

انتظار می رود حکومت افغانستان در نشست ژینو خواست‌اش را از جامعه جهانی در زمینه نابودی مراکز و پناه‌گاه‌های دهشت افگنان و شورشیان مسلح در منطقه تکرار کند.

رئیس جمهور اشرف غنی با اشاره به حمله مرگبار بر گردهمایی علمای دینی در کابل دیروز در ارگ گفت، فابریکه‌های انفجار و انتحار در کشور همجوارِ افغانستان وجود دارد.

هرچند آقای غنی ازین کشور نام نگرفت اما ظاهرآ اشاره وی به پاکستان است.

وی در بخشی از سخنرانی‌اش هنگام دیدار با شماری از باشنده‌گان ولسوالی های جاغوری و مالستان ولایت غزنی گفت:

"فابریکه های انتحار و انفجار در مملکت همجوار ما است، هیچ وقت مورد قبول ما نبوده، آنها از سرحد اخلاق گذشتند. تقاضای واضح ما از جامعه بین المللی هم درین جا و هم در ژینو این خواهد بود که آواز عدالت را بشنوند و پارچه‌های دختران و علمای ما را ببینند. دولت که این قسم از تروریزم حمایت می کند مورد تقبیح قرار بگیرد."

در حمله انتحاری شام سه شنبه در نشست علمای دینی در کابل، حدود ۶۰ تن کشته شدند و ده‌ها تن دیگر زخم برداشتند.

Your browser doesn’t support HTML5

ده‌ها کشته در یکی از مرگبارترین حملات کابل

مسئولیت این حمله را تا حال هیچ گروهی به دوش نگرفته و طالبان آن را محکوم کرده‌اند.

رئیس جمهور اشرف غنی خطاب به طالبان گفت، تنها تقبیح این حمله کافی نیست، از انتحار و انفجار دست بکشید و به صلح رو آورید.