افزایش معتادین در ارزگان باعث آزار و اذیت باشنده‌گان این ولایت شده‌است

افزایش تعداد معتادین در ولایت ارزگان باعث آزار و اذیت باشنده‌گان این ولایت شده‌است.

باشنده‌گان شهر ترینکوت و ولسوالی‌های ارزگان می‌گویند، تعداد معتادین با گذشت هر روز بیشتر می‌شود و هم‌زمان با آن رویدادهای دزدی و غارت اموال در شهر و ولسوالی ها افزایش یافته است.

باشنده‌گان ارزگان می‌گویند، مجبور اند تا بالای وسایل شان پهیره کنند، تا معتادین آن را نه دزدند.

باشنده گان ترینکوت در این رابطه به رادیو آزادی می‌گویند:

"نام من دین محمد است. تعداد معتادین در اینجا افزایش یافته، خیلی اذیت ما میکنند. چند روز قبل تلاش کرده بودند که قفل دکانم را بشکنند، اما فضل خدا که موفق نشده بودند. حال من از ترس آنان مال بیشتر به دکان آورده نمیتوانم، چون اگر معتادین آن را ببینند، شب قفل را می شکنند و مال را می برند. چند روز پیش قفل مسجد را شکستند و بتری مسجد را بردند. وقتی مواد مخدر شان خلاص شد، دزدی می کنند."

"نام من گلالی است. از دست معتادین بسیار به تکلیف استیم. بتری، لین ها و شیشه های مسجد را دزدیدند. خانه های که سرپرست ندارند، دروازه و اورسی های آنان را نیز برده اند. حال موتر سایکل را هم بیرون از خانه ایستاد کرده نمیتوانیم. چندین مانع را در پشت دروازه می گذاریم. از ترس آنان در مهمان خانه میخوابیم تا معتادین شیشه های آن را نبرند."

"نام من محمدزی و از ولسوالی چوره استم. از دست معتادین خیلی به تنگ آمدیم. از خانه، مسجد، دکان و قریه دزدی می کنند. بوت و هر چیزی که بدست شان بیافتند آن را می برند."

باشنده‌گان ارزگان از حکومت می‌خواهند تا مراکز تداوی معتادین را در این ولایت ایجاد کند و جلو فروشنده گان و قاچاقبران مواد مخدر را بگیرند.

دین محمد باشنده ارزگان میگوید، فروش مواد مخدر سبب گسترش اعتیاد و افزایش تعداد معتادین شده است.

او افزود:

"خواست ما این است که حکومت باید برای تداوی معتادین یک مرکز بسازد و آنان را تحت تداوی قرار دهد. فروشنده‌گان مواد مخدر باید دستگیر شوند. اگر جلو فروش مواد مخدر در این بازار گرفته شود، معتادین به آن دسترسی نخواهند داشت. آنگاه مجبور می شوند تا آن را ترک کنند."

ریاست مبارزه علیه مواد مخدر ارزگان نیز افزایش تعداد معتادین مواد مخدر در این ولایت را تائید می کند.

جمعه خان بشری رئیس مبارزه علیه مواد مخدر ارزگان به رادیو آزادی گفت، آنان پلان دارند که در سال آینده یک مرکز تداوی معتادین را در این ولایت بسازند و برنامه های معیشیت بدیل و آگاهی عامه را نیز در نظر دارند.

او افزود:

"امسال ما دو طریقه را برای حل این مشکل در نظر داریم. نخست این که برای دهاقین کشت بدیل را مهیا سازیم و حل دیگر آن وقایه است. ما بالای برنامه های فکر می کنیم که با انجام برنامه آگاهی عامه چگونه مردم را از اضرار مواد مخدر آگاه سازیم."

مسئولان قوماندانی امنیه ارزگان نیز تائید می کنند که تعداد معتادین در این ولایت افزایش یافته و گزارش های دزدی آنان نیز به این قوماندانی رسیده است.

از همین رو تعداد حوزه های امنیتی شان را افزایش داده اند.

سردار محمد حیا، امر امنیت قوماندانی امنیه ارزگان میگوید، تلاش می کنند تا جلو کشت کوکنار و دزدی معتادین مواد مخدر را بگیرند.

او افزود:

"ما برای حل این مشکل تلاش می‌کنیم. تلاش می‌کنیم تا جلو کشت کوکنار را در مناطقی که تحت کنترول دولت است، بگیریم. در گذشته تنها دو حوزه در شهر ترینکوت موجود بود، اما حال چهار حوزه ساختیم."

این در حال است که پیش از این نیز والی ارزگان تعهد کرده بود، مزارع کوکنار را در مناطقی که تحت حاکمیت دولت قرار دارد، نابود خواهند کرد.

گزارش: شریف الله شرافت

Your browser doesn’t support HTML5

برای شنیدن این گزارش روی لینک زیر کلیک نماید!