نگرانی کمیسیون حقوق بشر از وضعیت اطفال کارگر در بلخ

مسئولان کمیسیون حقوق بشر در زون شمال افغانستان می‌گویند که به دلیل افزایش ناامنی در برخی از ولایات شمال کشور حضور اطفال کارگر در کوچه و سرک‌های مزارشریف افزایش یافته‌است.

سید محمد سامع مسئول کمیسیون حقوق بشر در زون شمال افغانستان با آن که آمار دقیق اطفال کارگر در شهر مزارشریف را واضح نساخت، گفت که حضور اطفال کارگر در کوچه و سرک‌های مرکز ولایت بلخ بیشتر از هر زمان دیگر شده‌است.

وی در مورد گفت:

" متأسفانه وضعیت اطفال کارگر در شهر مزارشریف نگران کننده است، عامل عمده آن افزایش ناامنی‌ها در ولایات مختلف شمال افغانستان، افزایش فقر در خانواده‌ها و نبود زمینه کار برای اعضای بزرگ خانواده‌های اطفال کارگر می‌باشد."

سامع می‌گوید کار کردن در کوچه و سرک‌ها نه تنها اطفال کارگر را از حق دسترسی به تعلیم محروم ساخته‌ بلکه آنان را با سایر چالش‌های بشری نیز مواجه کرده‌است.

سید محمد سامع می‌گوید، کارکردن اطفال کارگر در کوچه‌ها احتمال تهدید بهره برداری جنسی از این اطفال را بیشتر ساخته و هم‌چنان انجام کارهای بالاتر از حد و توانایی، آنانرا با مشکلات روحی دچار ساخته‌است.

اکثر اطفال خرد سن که مصروف کار کردن در کوچه و بازارهای مزارشریف هستند، می‌گویند به دلیل ناامنی‌ها در مناطق اصلی‌شان به نقاط مختلف ولایت بلخ بی‌جا شده‌اند.

آنان نبود کار برای اعضای بزرگ خانواده را عامل اصلی محرومیت‌شان از مکتب و انجام کارهای شاقه می‌دانند.

دو تن از اطفال کارگر در مزارشریف به رادیو آزادی چنین گفتند:

"عبدالرشید استم از ولایت فاریاب به مزارشریف آمدیم، در ساحات اصلی ما در فاریاب جنگ و نا امنی بود، بناءً ما به منطقه یکه توت مزارشریف آمدیم و پدرم بی‌کار است. در خانواده ما ‍۱۰ نفر هستیم، من مجبور مکتب را ترک کردم و بوت پالش می‌کنم."

"نام من نجیب است از ولایت سرپل به این‌جا آمدیم، هر روز جنگ بود طالبان مردم را آزار و اذیت می‌کردند، ما به مزارشریف آمدیم و من برای شش نفر خانواده خود پول و نان دریافت می‌کنم، مکتب نمی‌روم و پدرم مریض است."

مسئولین ریاست کار و امور اجتماعی در بلخ می‌گویند در تلاش مساعد ساختن آموزش‌های حرفوی به اطفال کارگر در مزارشریف اند، اما این کار به مدت زمان زیادی نیاز دارد.

مسئولان کمیسیون حقوق بشر در زون شمال افغانستان می‌گویند که خانواده‌های اطفال کارگر اکثراً به دلیل نا امنی‌ها در ولایات فاریاب، بغلان، سرپل و جوزجان به بلخ بی‌جا شده‌اند.

مجیب الرحمن حبیب زی، بلخ