حقوق بشر: حضور افراد کهن سال در محابس بلخ و سرپل نگران کننده است

کمیسیون حقوق بشر افغانستان از حضور افراد کهن سال در محابس ولایات زون شمال افغانستان و عدم رسیده‌گی به فرامین رئیس جمهور در مورد به عفو زندانیان توسط نهادهای عدلی و ادارات محابس ابراز نگرانی می کند.

سید محمد سامع مسئول دفتر ساحوی حقوق بشر در زون شمال افغانستان می گوید که در محابس ولایات بلخ و سرپل حضور افراد محسن (کهن سال) نگران کننده است و نیز فرامین عفو رئیس جمهور در مورد به اکثری از این زندانیان توسط نهاد های عدلی و ریاست محابس عملی نشده است.

سید محمد سامع در مورد گفت:

"در ولایت بلخ و سرپل افراد محسن که دارای کبر سن هستند در محابس حضور دارند، آنان در شرایط نا مناسبی به سر می برند و همچنان به هیچ گونه امکانات دسترسی ندارند. اکثر از زندانیان کهن سال حتا اقارب و وارثین هم ندارند."

به باور آقای سامع که فرامین عفو زندانیان که به مناسبت های مختلف ملی و مذهبی توسط رئیس جمهور صادر می شود، در اکثری از موارد به گونه شفاف جنبه عملی به خود نمی گیرد.

مسئولان کمیسیون حقوق بشر وضعیت زندانیان در محابس ولایات بلخ و سرپل زون شمال را نگران کننده توصیف نموده و می گویند علاوه بر نبود جای مناسب برای نگهداری زندانیان، خدمات صحی در این محابس نیز با مشکلات مواجه بوده و نیز روند تطبیق فرامین عفو زندانیان با چالش ها هم راه است.

داکتر افضل حدید رئیس شورای ولایتی بلخ نیز حضور افراد داری کبر سن (محسن) را در زندان مرکزی این ولایت می پذیرد و خواهان رسیده‌گی هر چی عاجل به مشکلات زندانیان می باشد.

افضل حدید

آقای حدید وضع زندانیان در محبس مرکزی بلخ را نگران کننده خواند:

"حضور افراد محسن در محابس بلخ یک نگرانی بزرگ است، آنها در حالت بدی به سر می برند و همچنان به بی سرنوشتی آنها باید پایان داده شود و به این مشکل هر چه زودتر رسیدگی شود."

نور رحمان رئیس شورای ولایتی سرپل نیز می گوید که در محبس مرکزی سرپل نیز علاوه بر عدم امکانات صحی و جای مناسب برای زندانیان، برای محبوسین غذای صحی داده نمی شود و به دوسیه های شان نیز به موقع رسیده‌گی صورت نمی گیرد.

در حالی کمیسیون حقوق بشر افغانستان در مورد به وضع زندانیان کهن سال در محابس بلخ و سرپل ابراز نگرانی می کند که به تازه‌گی رئیس جمهور غنی به مناسبت میلاد نبی فرمان عفو یک تعداد زندانیان را صادر کرده است.

گزارش: مجیب الرحمن حبیب زی