دنیا: افغانستان در نشست ژینو به جای لاف زدن بر موضوع صلح تأکید کند

بیشتر مطالب روزنامه‌های چاپ امروز کابل به نشست بین‌المللی ژینو در مورد افغانستان اختصاص یافته‌است.

  • دنیا

روزنامه دنیا نوشته‌است که حکومت افغانستان باید در نشست ژینو به جای لاف زدن بر موضوع صلح تأکید کند و از جامعه جهانی بخواهد که در موفق ساختن تلاش‌های صلح با افغان‌ها همکاری کند.

روزنامه می‌نویسد، اگر صلح نباشد پس حکومت هر قدر که در مورد دستآوردهای خود وضاحت بدهد کسی قبول نمی‌کند و این بخاطریکه در ناامنی پیشرفت ممکن نیست.

روزنامه در ادامه از جهانیان نیز خواسته‌است که مسایل را از زبان حکومت افغانستان نشنود، چون مردم می‌داند که رهبران افغان همه چیز را به جهان گل و گلزار نشان خواهند داد، در حالی‌که افغانستان کشور درگیر در مشکلات است و جهان باید این حالت را از زبان منابع غیر حکومتی بشنود.

روزنامه می‌نویسد، تنها این کار می‌تواند که به جامعه جهانی تصویر واقعی از افغانستان ارائه کند تا آن‌ها در روشنی حقایق کمک‌های خود را تنظیم کنند.

  • مسیر

روزنامۀ مسیر نوشته است، کنفرانس ژینو در حالی برگزار شده‌است که حکومت افغانستان بسیاری از تعهدات نشست بروکسل را عملی نکرده‌است.

به‌گفته روزنامه، ناامنی گسترش یافته و بر اساس یک گزارش سیگار (ادارۀ سرمفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان) گروه طالبان مسلح ۱۲ درصد دیگر هم خاک افغانستان را در کنترول خود درآورده‌است.

روزنامه می‌نویسد که حکومت افغانستان در بخش حاکمیت قانون هنوز هم بسیار ناکام بوده‌است و بر اساس یک بررسی حقوق‌دانان مادۀ ۹۶ قانون اساسی زیر پا شده‌است، در حالی‌که تعهد حکومت در مورد انتخابات شفاف نیز مسخره شده و مبارزه با فساد نیز تنها در حد گفتار باقی مانده‌است.

روزنامه می‌نویسد که این ناکامی حکومت سبب می‌شود تا جامعه جهانی به افغانستان دیگر کمک نکند و یا هم آنرا کاهش بدهد و همین علتی است که آنان بالای افغانستان صدا کنند تا مصارف را کاهش داده و خودکفا شود.

روزنامه در ادامه به این هم اشاره کرده‌است که سیاست امریکا در قبال افغانستان نیز در حال تغییر کردن است و از روی برخی دلایل سیاسی دیگر با افغانستان کمک سابق را نمی‌کند.

  • هیواد

روزنامه دولتی هیواد نوشته‌است که افغانستان در کنفرانس ژینو از جهان می‌خواهد که تهدید مشترک را از بین ببرد.

روزنامه می‌نویسد که پیشرفت در بازسازی و پروژه‌های زیربنایی خوب است، اما در راستای مبارزه با تروریزم هنوز هم مشکلات موجود است.

روزنامه در ادامه می‌نویسد، گروه‌های تروریستی که از سوی برخی کشورها و حلقات حمایت می‌شوند، هنوز هم افغانستان، منطقه و جهان را تهدید می‌کنند و افغانستان برای از بین بردن این دشمن مشترک همکاری جامعه جهانی را می‌خواهد.

  • ویسا

روزنامۀ ویسا بحث خود در مورد کنفرانس ژینو را با این پرسش آغاز کرده است که کنفرانس ژینو به افغانستان پول می‌دهد و یا حساب می‌خواهد؟

روزنامه در ادامۀ بحث خود یک بیان وزارت خارجه امریکا را گرفته که گفته است، نشست ژینو فرصتی خوبی برای حکومت افغانستان است تا پیشرفت‌های خود را برای شرکای بین‌المللی ارائه کند.

روزنامه می‌نویسد که در این بیان، کنفرانس ژینو برای صلح و ثبات در افغانستان و از بین بردن درگیری‌های چندین دهه در این کشور تعهد و پیام جامعه جهانی خوانده شده‌است.