سپیدار: با حفظ دستآوردهای چند سال اخیر برای تامین صلح عجله داریم

حکومت افغانستان در باره سخنان تازه نماینده خاص امریکا برای صلح این کشور می‌گوید که افغان ها نیز خواهان برقراری هرچه زودتر صلح در این کشور هستند.

پس از اظهارات تازه زلمی خلیل‌زاد که گفته امریکا برای ختم تراژیدی افغانستان عجله دارد، حکومت این کشور نیز میگوید که با حفظ دست آورد های چند سال اخیر برای تامین صلح عجله دارد.

فریدون خوزون معاون سخنگوی ریاست اجرائیه شام روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت که افغان ها با یکصدا خواهان صلح هستند اما آنچه در این زمینه مهم است تامین حقوق مردم می باشد:

فریدون خوزون معاون سخنگوی ریاست اجرائیه

او افزود:

"تمام مردم افغانستان تشنه صلح هستند و صلح می‌خواهند، اما برای ما مهمترین چیز حقوق مردم افغانستان و دستآوردهای هفده یا هجده سال اخیر است که باید حفظ شود. ما امیدواریم تا هرچه زودتر شاهد آغاز گفتگوهای صلح باشیم و آرزو داریم که طالبان نیز بدون قید و شرط وارد مذاکره شوند و به پیش برویم."

زلمی خلیلزاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان روز چهارشنبه در مصاحبه با سرویس نشراتی (پی،بی،ایس) امریکا گفته که آنان عجله دارند تا تراژیدی افغانستان را پایان دهند و مردم این کشور که ۴۰ سال را در جنگ سپری کرده اند در صلح زنده‌گی کنند.

بیشتر در این باره: خلیل‌زاد: ما صلحی را می خواهیم که ارزش قربانی‌های ۱۷ سال گذشته را داشته باشد

آقای خلیل‌زاد در مورد دست یافتن این کشور به صلح گفته که امیدوار است افغان ها یکدیگر را بپذیرند، در باره نقشه را توافق کنند و به تحمیل اراده یک گروه بر دیگران نقطه پایان گذاشته شود.

این در حالیست که رئیس جمهور افغانستان نیز در نشست بین المللی ژنیو در باره این کشور از نقشه راه صلح سخن زد و تاکید کرد که یک کمیته دوازده نفری برای یپشبرد گفتگوهای صلح مشخص شده است.

آقای غنی همچنان گفت که برای توافق صلح با طالبان، روند مصالحه، ادغام طالبان در جامعه و شامل شدن آنان در پروسه دموکراتیک ۵ سال تعیین شده است.

از سوی هم شماری از کارشناسان روابط بین الملل به این باور اند که حالا منافع امریکا در تامین صلح افغانستان نهفته و تلاش دارد تا دراین زمینه با عجله کار کند.

داوود مایار

داوود مایار یکی از این کارشناسان در این باره به رادیو آزادی گفت:

"در آینده نزدیک اگر ما شاهد یک آتش بس باشیم که روند نیز به همان طرف به پیش میرود صلح با طالبان یقینی خواهد شد و اگر فردا صلح میشود بهتر است که امروز صلح تامین شود. خوشبختانه امروز منافع امریکا با صلح در افغانستان گره خورده امید هر فرد در افغانستان این است که پروسه صلح هرجه عاجل عمل شود."

اما طالبان پس از اظهارات مقامات افغان در باره صلح در نشست ژنیو با نشر اعلامیه‌ای گفتند که حکومت افغانستان بی صلاحیت بوده و آنان مذاکره با جهت های بی صلاحیت را ضیاع وقت می‌دانند.

اما داوود مایار با اشاره به چند دور مذاکرات مقامات امریکایی و نماینده های طالبان و آماده شدن ذهنیت‌ها در داخل و بیرون از افغانستان برای صلح تاکید دارد که تلاش‌های اخیر در این زمینه به نتیجه مطلوب خواهد رسید.

گزارش: نسیم شفق