وزارت دفاع: برای تأمین امنیت شاهراه‌ها عملیات خاص راه اندازی می‌شود

شاهراه فاریاب- جوزجان

وزارت دفاع افغانستان می‌گوید برای تأمین امنیت شاهراه‌ها عملیات خاص راه اندازی می‌شود.

غفور احمد جاوید سخنگوی این وزارت شام دیروز یک‌شنبه این موضوع را بعد از آن گفت که ده‌ها رانندۀ موترهای باربری در سمنگان از سوی مخالفین ربوده شدند.

غفور احمد جاوید سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

​وی افزود:

"یکی از مسایلی که وزارت دفاع ملی روی آن کار نموده و تمرکز دارد تأمین امنیت شاهراه‌ها است. در هر جای کشور که در آن امنیت شاهراه‌ها با خطر مواجه شود عملیات می‌کنیم. حادثۀ سمنگان تازه به وقوع پیوسته، ولی قول اردوی ما در شمال روی برنامه وسیع کار می‌کند تا در آنجا چنین تهدیدات رفع شود و امنیت شاهراه هایی‌که ولایت‌ها را با هم وصل می‌کنند تأمین گردد."

آقای جاوید از عملیات خاص برای تأمین امنیت راه لوگر به حیث مثال یاد کرده گفت، مخالفین مسلح دایم مردم عام را آزار می‌دهند و زمانی‌که نیروهای افغان به آنجا می‌روند مخالفین از محل فرار می‌کنند.

مقامات در ولایت سمنگان جایی‌که در آن تازه ۶۰ راننده ربوده شده‌اند می‌گویند، تلاش‌ها به وساطت بزرگان محلی برای رهایی این راننده‌گان ادامه دارند.

صدیق عزیزی سخنگوی والی سمنگان می‌گوید مخالفین مسلح دیروز ۱۲۰ تن را ربودند که ۶۰ تن آن‌ها آزاد و متباقی در چنگ طالبان باقی مانده‌اند.

​وی گفت:

"۶۰ نگران موترهای باربری به میانجیگری بزرگان قومی آزاد شدند، ولی ۶۰ راننده در حال حاضر در قریۀ مقصود دره صوف پائین نزد طالبان اند. گفتگوها برای رهایی این افراد به میانجیگری ریش سفیدان محلی ادامه دارد تا آن‌ها نیز آزاد شوند."

تنها راه سمنگان و بلخ نیست که شاهد خشونت‌ها و مزاحمت‌های مخالفین بوده است، بلکه طالبان در شاهراه‌های ولایات دیگر نیز مشکلاتی را به مردم و راننده‌گان ایجاد کرده‌اند.

چهارشنبه گذشته طالبان مسلح ۲۵ تن را از یک بسی که از بلخ راهی سرپل بود پیاده کرده با خود بردند.

طالبان ناوقت همان روز گفتند که از این جمله تنها سه قوماندان خیزش‌های مردمی را نگهداشته و دیگران را آزاد ساخته‌اند، ولی دفتر مطبوعاتی ولایت بلخ گفته‌است از این ۲۵ تن کسی آزاد نشده‌است.

میرزا محمد یارمند معین پیشین وزارت داخله و کارشناس امور امنیتی می‌گوید غفلت وظیفوی و عدم موجودیت پلان‌های منظم باعث موجودیت چنین مشکلات در شاهراه‌ها شده‌است.

میرزا محمد یارمند معین پیشین وزارت داخله و کارشناس امور امنیتی

​وی گفت:

"شاهراه‌های مهم باید سروی امنیتی شوند. بر اساس همین سروی، نیروها در آنجا جابه‌جا گردند، از قدرت امنیتی باید به شکلی استفاده شود که در چنین مناطق پوسته‌های امنیتی و سنگرها داشته باشیم، گزمه‌های منظم نیز در شاهراه‌ها موجود باشند. با چنین تدابیر می‌توانیم با این مشکلات مبارزه کنیم."

قابل ذکر است که طالبان در مورد ربودن ۶۰ راننده در سمنگان تا حال چیزی نگفته‌اند.

این در حالی است که یک مرکز تحقیقات پالیسی خارجی ایالات متحده جمعه گذشته گفته بود که طالبان در بعضی شاهراه‌های افغانستان دست بالا دارند و از جملۀ ۴۰۰ ولسوالی در حدود ۲۵۰ آن قدرت مکمل یا نسبی دارند.