زلمی خلیل‌زاد در سومین سفر خود برای صلح افغانستان به ۸ کشور سفر می‌کند

نماینده ویژه وزارت امور خارجه امریکا برای صلح افغانستان سومین سفرش به افغانستان و کشور‌های منطقه را آغاز کرد.

زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه وزارت امور خارجه امریکا برای صلح افغانستان بار دیگر بخاطر موفقیت روند صلح سفرهایش به منطقه را آغاز کرد اما برخلاف با دو سفر قبلی به کشور‌های بیشتر سفر خواهد کرد.

آقای خلیل‌زاد در صفحه تویتر‌اش نوشته است که حمایت از صلح افغانستان و فراهم اوری زمینه گفتگو با طالبان به کشور‌های پاکستان، افغانستان، روسیه، ازبکستان، ترکمنستان، بلجیم، امارات متحده عربی و و قطر سفر خواهد کرد.

آقای خلیل‌زاد پس از به عهده گرفتن مسئولیت رسمی در امور صلح، بار اول در ماه اکتوبر و بار دوم در ماه نومبر به کشور‌های منطقه سفر داشت.

اما در سومین سفر‌اش زمان زیاد و کشور‌های زیاد را پلان کرده است.

در یک خبرنامه وزارت خارجه امریکا آمده است که آقای خلیل‌زاد از دوهم دسمبر تا ۲۰ این ماه به این کشور‌ها سفر خواهد کرد.

سفر به روسیه، ازبکستان، ترکمنستان و بلجیم از کشور هایست که در سفر‌های قبلی آقای خلیل‌زاد شامل نبود.

بیشتر در این باره: خلیل‌زاد: ما صلحی را می خواهیم که ارزش قربانی‌های ۱۷ سال گذشته را داشته باشد

وی در دو سفر قبلی‌اش با نماینده‌های طالبان در قطر دیدار کرد و بعداً در نشست به خبرنگاران در کابل گفت که امیدوار است تا ۵ ماه آینده با طالبان صلح صورت گیرد.

همزمان با این سفر، رسانه‌های پاکستانی گزارش دادند که دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا به عمران خان صدراعظم پاکستان نامه فرستاده و خواسته است که در روند صلح افغانستان کمک کند.

از سوی هم رئیس اجرائیه حکومت افغانستان می گوید حمایت خوبی جهانی از پروسه صلح به میان آمده است.

عبدالله عبدالله روز دوشنبه در نشست شورای وزیران که در باره دستاورد‌های کنفرانس ژینو سخن می زد تاکید کرد که جامعه جهانی از آن کشور‌های خواستار همکاری کرد که در روند صلح افغانستان کمک کرده میتوانند.

عبدالله عبدالله

او افزود:

"کشور‌های اشتراک کننده کنفرانس، سازمان‌ها و بنیاد‌ها در مجموع همه‌گی از صلح افغانستان حمایت کردند و خواستار همکاری آن کشور‌های شدند که در این راستا اقدامات موثر کرده میتوانند و تاکید بر این بود که رهبری صلح را باید افغانستان در دست داشته باشند."

در همین حال محمد اسماعیل قاسمیار مشاور روابط خارجی شورای عالی صلح می گوید که به سفر و تلاش‌های زلمی خلیل‌زاد به باور مثبت مینگرد.

وی به رادیو ازادی گفت که سفر آقای خلیل‌زاد به کشور‌های پلان شده به شکلی میتواند نقش مثبت را در پروسه صلح ایفا کند.

گزارش: نورالله شایان