سپیدار: امیدواریم که این بار خلیل‌زاد با یک دست‌آورد عملی از پاکستان برگردد

نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان

ریاست اجرائیۀ حکومت افغانستان می‌گوید که امیدوار است تا این بار سفر زلمی خلیل‌زاد به پاکستان مذاکرات با طالبان را جنبه عملی دهد.

ریاست اجرائیه افغانستان می‌گوید که امیدوار است تا دومین سفر نمایندۀ خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان به پاکستان افغان‌ها را به صلح نزدیک کرده و پاکستان را وادار به اقدامات عملی در زمینه سازد.

فریدون خوزون معاون سخنگوی این ریاست روز سه شنبه «۱۳ قوس ۱۳۹۶» به رادیو آزادی گفت که انتظار می‌رود تا این بار زلمی خلیل‌زاد با یک دست‌آورد عملی از همکاری پاکستان در روند صلح افغانستان به کابل برگردد.

فریدون خوزون

او افزود:

"سفر داکتر زلمی خلیل‌زاد به منطقه به ما امیدوار کننده است، ما خوشبین استیم که بتوانیم این بار برای آغاز گفتگو های صلح دست‌آورد عملی داشته باشیم امیدواریم که آقای خلیل‌زاد این بار برای از بین بردن لانه‌های تروریزم و مسایل تمویل و تجهیز طالبان با یک خبر عملی به کابل برگردد."

این در حالیست که زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ ویژه امریکا برای صلح افغانستان در ادامۀ سفرهایش امروز با مقامات پاکستان دیدار می‌کند.

بیشتر در این باره: زلمی خلیل‌زاد در سومین سفر خود برای صلح افغانستان به ۸ کشور سفر می‌کند

وزارت خارجه امریکا دوهم دسمبر در یک اعلامیه گفت، زلمی خلیل‌زاد از دوهم تا بیستم دسمبر به شمول افغانستان و پاکستان به روسیه، ازبکستان، ترکمنستان، بلجیم، امارات متحده عربی و قطر نیز سفر خواهد کرد.

در این اعلامیه در مورد این‌که آیا آقای خلیل‌زاد باز هم با نماینده‌گان طالبان ملاقات خواهد کرد به طور واضح چیزی گفته نشده‌است، ولی روزنامۀ تلگراف چاپ لندن گفته است که رهبری طالبان نماینده‌های سیاسی دفتر قطر را برای مشوره با رهبر این گروه در رابطه به دور بعدی مذاکرات با امریکا به پاکستان فراخوانده است.

یک منبع طالبان نیز به رادیو آزادی تأیید کرد که یک هیئت شش نفری طالبان به رهبری شیر محمد عباس ستانکزی وارد پاکستان شده است.

شیر محمد عباس ستانکزی

از سوی هم یک مقام ارشد حکومت پاکستان گفته که رئیس جمهور امریکا به صدارعظم عمران خان نامه نوشته و از وی خواهان همکاری در موضوع صلح افغانستان شده است که این موضوع از سوی یک مقام قصر سفید نیز تأیید شده است.

مقام‌های امریکایی از مدت طولانی بر پاکستان فشار وارد می‌کردند تا رهبران طالبان را که در خاک این کشور بسر می‌برند، به میز مذاکره بکشانند.

فریدون خوزون معاون سخنگوی ریاست اجرائیه می‌گوید که حکومت افغانستان امیدوار است تا امریکا فشارها بر پاکستان را افزایش داده و این کشور را وارد به عملی کردن تعهدات قبلی‌اش با حکومت افغانستان کند.

وزارت خارجه پاکستان با نشر اعلامیۀ گفته است، پاکستان به این موضوع متعهد است که از روی نیت نیک نقش فراهم کنندۀ سهولت‌ها در پروسه صلح در افغانستان را بازی کند.

با این همه خالد سادات یکی از آگاهان روابط بین‌الملل افغان نیز سفر نماینده ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان را مهم عنوان کرده می‌گوید:

"من فکر می‌کنم که از سه نقطه زیاد مهم است؛

  • این که روند تسریع پروسه صلح را نشان می‌دهد.
  • افزودن چندین کشورهای که در معضله افغانستان دخیل اند و می‌خواهند که خلیل‌زاد به کشور های متعدد سفر نمایند.
  • فرستادن نماینده‌های سیاسی طالبان به پاکستان که این همه موارد ما را به این سفر خوشبین می‌سازد."

آقای سادات می‌گوید که پاکستان با استفاده از نفوذش بر طالبان، فشار وارد کردن نظامی بر آنان و قطع کمک‌هایش با طالبان می‌تواند آنان را وادار به مذاکره با حکومت افغانستان نماید.

گزارش: آرزو غیاثی