کمیسیون شکایات انتخاباتی آرای حوزه کابل را باطل اعلان کرد

کمیسیون شکایات انتخاباتی آرای حوزه کابل را باطل اعلان کرد.

کمیسیون شکایات انتخابات افغانستان، پس از بررسی شکایات، تخلفات و جرایم انتخاباتی در حوزه کابل آرای این ولایت را باطل اعلان کرد و افزود که کمیسیون انتخابات مطابق قانون مکلف است تا انتخابات مجدد را در این ولایت برگزار کند.

علی رضا روحانی سخنگوی این کمیسیون روز پنجشنبه « ۱۵ قوس ۱۳۹۷» در یک نشست خبری گفت که نزدیک به سه هزار شکایت مربوط به تخلفات و جرایم انتخاباتی در حوزه کابل را بررسی کرده‌اند.

وی افزود که این تصمیم مستند به اسناد و مبتنی بر مبنای حقوقی و قانونی اتخاذ شده‌است.

او افزود:

"به منظور تحقق احکام بند دو ماده دوم و ماده پنجم قانون انتخابات و بر اساس حکم فقره ۵ ماده ۹۴ قانون انتخابات با در نظر داشت اسناد، مدارک و دلایل مذکور در مستندات این تصمیم، آرای انتخابات ۲۸ و ۲۹ میزان سال ۱۳۹۷ حوزه انتخاباتی کابل باطل است."

کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان می‌گوید که این تصمیم را در پی شکایات، تخلفات و جرایم گسترده انتخاباتی اتخاذ کرده اند.

آقای روحانی همچنان افزود که در کنار باطل شدن آرای حوزه کابل، احمد شاه زمان زی رئیس دارالانشای کمیسیون انتخابات، اول الرحمن رودوال رئیس پیشین امور انتخاباتی کابل، زمری قلمیار رئیس عملیات ساحوی این کمیسیون، عبدالعزیز صمیم معاون عملیاتی و سید ابراهیم سادات رئیس تکنالورژی معلوماتی این کمیسیون از وظایف‌شان منفصل و پس از بررسی، نتایج دوسیه‌های نیز اعلان خواهد شد.

این کمیسیون می گوید که این تصمیم نهایی و غیر قابل تغییر است.

آقای روحانی گفت که مشکلات جدی در انتخابات کابل وجود داشته که عمومیت، سری و عادلانه بودن انتخابات را خدشه دار ساخته است.

از سوی هم حمیرا حقمل، معاون کمیسیون شکایات انتخاباتی در یک مصاحبه اختصاصی با رادیو آزادی گفت احتمال باطل شدن آرای ولایات فراه، میدان وردک و شماری دیگر از ولایات نیز وجود دارد که در مورد آن‌ها تصمیم گرفته خواهد شد.

ولایت کابل ۳۳ کرسی سهمیه در ولسی جرگه دارد که در انتخابات ۲۸ میزان ۸۰۴ تن به رقابت پرداختند.

از سوی فریدون خوزون معاون سخنگوی ریاست اجرائیه به رادیو آزادی گفت که هر دو کمیسیون استقلالیت دارند و حکومت به فیصله‌های شان ارج می گذارد.

در همین حال یک منبع معتبر کمیسیون انتخابات افغانستان به رادیو آزادی گفته است که این تصمیم غیر عادلانه و قابل قبول برای آنان نیست زیرا به گفته منبع بحران زا خواهد بود.

پیش از آن میرزا محمد حقپرست معاون سخنگوی این کمیسیون به رادیو آزادی گفته است که تا پایان روز در باره این تصمیم کمیسیون شکایات موقف شان‌را بیان خواهند کرد.

میرزا محمد حق‌پرست

او افزود:

"تا هنوز موقف رسمی کمیسیون در این باره روشن نیست، تا دقایق دیگر نشست در این زمینه دایر می‌شود و وضاحت در این باره داده خواهد شد."

انتخابات ولسی جرگه افغانستان در ولایت کابل به تاریخ ۲۸ و ۲۹ میزان برگزار شده بودو شکایات زیادی از بی‌نظمی‌ها و مدیریت ضعیف در این انتخابات وجود داشت.

به اساس قانون انتخابات، زمانی که انتخابات در یک حوزه باطل اعلام می‌شود کمیسیون مستقل انتخابات باید در ظرف هفت روز مجدداً انتخابات را در آن حوزه برگزار کند.

گزارش: نورالله شایان