جنجال‌ها بر سر تعیین هیئت مذاکره کننده با طالبان مسلح از سوی حکومت افغانستان!

حکومت افغانستان می‌گوید، هیئت مذاکره کننده حکومت با طالبان مسلح رسماً در نشست جینوا تعیین شده و تنها این هیئت صلاحیت گفتگو با طالبان مسلح را دارد.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، در هر بخش این گفتگوها با طالبان مسلح دیدگاه‌های احزاب سیاسی نیز شریک ساخته می‌شود.

شاه حسین مرتضوی

وی گفت:

"هیئت مذاکره کننده حکومت رسماً در نشست جینوا اعلام شده و مطابق پلان صلح حکومت ما ۹ کمیته داریم که بورد مشورتی را تشکیل می‌دهد، یکی آن کمیته مربوط به احزاب سیاسی است بنابرین در هر مرحله مذاکرات دیدگاه آن‌ها گرفته می‌شود اما مذاکره از صلاحیت حکومت است و هیئت مذاکره کننده آن هم مشخص شده‌است."

آقای مرتضوی این سخنان را پس از آن بیان کرد که شماری احزاب سیاسی گفته‌اند هیئت تعیین شده از سوی حکومت به هدف گفتگوهای صلح با طالبان مسلح برای آنان قابل قبول نیست.

پس از تعیین این هیئت برخی اعضای جامعه مدنی و مشرانو جرگه گفتند، این هیئت برای آنان قابل پذیرش نبوده و باید روی تعیین اعضای هیئت تجدید نظر صورت گیرد.

حکومت افغانستان در نشست بین‌المللی جینوا که بتاریخ ۲۷ و ۲۸ نومبر سال روان میلادی در جینوا سویس برگزار شده بود هیئت ۱۲ نفری به رهبری عبدالسلام رحیمی رئیس دفتر ریاست جمهوری را بخاطر گفتگوهای صلح با طالبان مسلح رسماً اعلام کرد.

این اقدام پس از آن صورت گرفت که زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص وزارت خارجه ایالات متحده امریکا تلاش‌هایش را بخاطر اجرای مذکرات صلح میان حکومت افغانستان و طالبان مسلح بیشتر ساخته و این تلاش‌ها امیدواری‌های را نیز ببار آورده‌است.

در عین حال حزب جنش ملی از ایجاد یک هیئت مذاکره کننده با طالبان مسلح سخن می‌زند.

عبدالله قرلق یک تن از اعضای این حزب در صحبت با رادیو آزادی گفت، بحث‌ها به هدف ایجاد یک هیئت مذاکره کننده با طالبان مسلح از سوی احزاب سیاسی جریان دارد.

وی گفت:

" احزاب ناگزیر به این شدند که در این بخش مشوره داشته و تصمیم بگیرند تا یک هیئت قوی و با صلاحیت توظیف بکند که در مورد صلح با طالبان وارد گفتگو شوند."

آقای قرلق در رابطه به تعیین این هیئت جزئیات بیشتر ارائه نکرد اما گفت، این هیئت جدا از هیئت حکومتی با طالبان مسلح گفتگو خواهد کرد.

اما فضل غنی حقمل عضو مطبوعاتی حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکتیار در رابطه به تعیین هیئت از سوی احزاب سیاسی ابراز بی‌خبری کرده اما می‌گوید، مجمع احزاب سیاسی در نظر دارند تا بخاطر روند گفتگوهای صلح با طالبان مسلح همکاری کنند.

وی می‌گوید:

"در مجموع مجمع احزاب سیاسی که متشکل از ۳۷ حزب سیاسی است آنان در نظر دارند تا در آینده نزدیک بخاطر روند صلح با طالبان همکاری کنند که جزئیات آن بعد تر اعلان خواهد شد."

اما برخی اعضای ولسی جرگه روز شنبه در نشست عمومی این جرگه تأکید کردند که بجای تعیین هیت گفتگو کننده با طالبان مسلح از سوی حکومت و احزاب سیاسی باید تمام آنان زیر یک چتر جمع شوند.

این در حالیست که در اعلامیه نشر شده ریاست جمهوری در مورد نقشه صلح حکومت آمده‌است که فهرست این هیئت قابل تغییر است.

فرشته ندا