ستارز ایند ستراپیس: امریکا در تلاش برقراری آتش‌بس در افغانستان است

ستارز ایند ستراپیس

روزنامه امریکایی ستارز ایند ستراپیس یک مطلب در بارۀ تلاش‌های جاری برای پایان دادن جنگ هفده ساله در افغانستان نشر کرده است.

در آغاز این مطلب آمده است که حکومت امریکا تلاش می کند که تا ماه اپریل گفتگوهای صلح میان حکومت افغانستان و شورشیان طالب آغاز شود.

روزنامه از قول مقامات کنونی و سابق می نویسد که هدف کوتاه مدت این است که در آغاز روی یک آتش بس توافق شود. تا حداقل از حملات شورشیان که روزانه جان ده‌ها غیرنظامی و نظامی را می‌گیرد کاسته شود.

به نوشته روزنامه، ستارز ایند سترایپس چشم انداز یک مصالحه سیاسی هنوز هم کاملاً روشن نیست و اگر رئیس جمهور امریکا دونالد ترمپ در صدد خارج ساختن نیروهای این کشور از افغانستان باشد با انتقاد سیاسی روبرو خواهد شد چون افغانستان به یک کشور ناکام و پناه گاه امن تروریستان مبدل خواهد شد.

ستارز ایند سترایپس می‌نویسد که زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا تلاش‌های صلح را سرعت بخشیده‌است.

آقای خلیل‌زاد هشدار داده‌است که آن عده از مقامات حکومت افغانستان که با صلح علاقمندی ندارند باید بدانند که حمایت نظامی واشنگتن دایمی نیست.

روزنامه در کنار تلاش‌های صلح به برخی از واقعات نا امنی در افغانستان نیز اشاره کرده‌است.

ستارزایند سترایپس اظهارات هفته گذشته مقامات امریکایی را نقل کرده‌است که گفته اند شمار مخالفین مسلح حکومت در افغانستان به شصت هزار نفر می‌رسد.

از جانب دیگر بانک جهانی در یک مطلب در ویب سایت خود نوشته است که علیرغم جنگ و نا امنی در افغانستان این کشور پیشرفت‌های هم دارد.

بانک جهانی از قول محمد طاهر زهیر والی بامیان می‌نویسد که او می‌خواهد یک تصویر متفاوتری از افغانستان ارائه کند.

والی بامیان گفته است که جای افتخار است که اهالی این ولایت در هفده سال گذشته در کدام اغتشاش، جنگ و یا مخالفت در برابر دولت مرکزی سهیم نبوده‌اند.

آقای زهیر گفته است که او از مدت سه سال به این سو والی بامیان است، حکومت پروژه‌های بازسازی بامیان را ازطریق "صندوق بازسازی افغانستان" تمویل می‌کند.

بانک جهانی می‌نویسد که ۳۴ کشور در این صندوق که از سوی این بانک اداره می‌شود سهیم اند.

بانک جهانی می‌نویسد چون هشتاد فیصد مردم بامیان معیشت خود را از طریق زراعت و باغداری تأمین می‌کنند، پروژه‌های مربوط به زراعت زمینه پیروزی تلاش‌های دیگر انکشافی و اقتصادی را مهیا ساخته‌است.

بانک جهانی به استناد یک گزارش می‌نویسد که تعداد شاگردان مکاتب در بامیان میان سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ سیزده فیصد افزایش یافته‌است.