سازمان ملل متحد می گوید، ۲۰ میلیون یمنی در گرسنگی به سر می‌برند

سازمان ملل متحد می گوید، ۲۰ میلیون یمنی در گرسنگی به سر می‌برند و از جمله ۲۵۰ هزار آن به یک فاجعه روبه‌رو می باشند.

مسئول اداره کمک‌های بشری سازمان ملل متحد می گوید، ۲۰ میلیون نفر در کشور جنگ زده یمن با گرسنگی دست و پنجه نرم می کنند و از سال گذشته این تعداد ۱۵ در صد افزایش یافته اند.

مارک لووکوک که دیروز دوشنبه پس از دیدار اخیرش از یمن با خبرنگاران صحبت می کرد گفت، برای اولین بار ۲۵۰ هزار نفر در یمن به یک "فاجعه" روبه‌رو اند.

وی افزود:

"یک تحول قابل ملاحظه و چشمگیری از وضعیت روبه وخامت بشری در این کشور وجود دارد که این وضعیت هشدار دهند است."

مارک لووکوک

رئیس اداره کمک‌های بشری سازمان ملل متحد گفت، این ۲۵۰ هزار یمنی در درجه بندی پنجم یعنی شدید‌ترین مرحله سختی، میزان ناامنی غذایی و سوء تغذی در جهان، قرار دارند.

مارک لووکوک معاون منشی سازمان ملل متحد در امور کمک‌های بشری گفت، این ۲۵۰ هزار یمنی که به فاجعه روبه‌رو هستند، در چهار ولایت تعذ، صعده، حجه و حُدیده تمرکز یافته اند که جنگ در آن شدیداً ادامه داشت.

معاون انتونیو گوترش منشی عمومی سازمان ملل متحد گفت، در جهان به جز از یمن شماری زیادی در سودان جنوبی به درجه پنجم فقر و گرسنگی قرار دارند.

وی افزود، تقریباً ۵ میلیون یمنی دیگر در درجه بندی چهارم فقر و گرسنگی به سر می برند.

در درجه چهارم مردم از گرسنگی شدید رنج می برند و به "سوء تغذیه بسیار حاد و مرگ و میر بیش از حد" روبه‌رو می باشند.

جنگ در یمن زمانی آغاز شد که شورشیان حوثی شیعه به حمایت ایران در سال ۲۰۱۴ میلادی پایتخت یمن صنعا را تصرف کردند و حکومت عبد ربو منصور هادی را سرنگون نمودند.

ائتلاف به رهبری عربستان سعودی متحد حکومت یمن، از سال ۲۰۱۵ میلادی جنگ علیه شورشان حوثی را در این کشور آغاز کرد.

حکومت یمن از سوی جامعه بین المللی به رسمیت شناخته شده است.

بمباردمان نیرو‌های هوایی ائتلاف مکاتب، شفاخانه‌ها و مراسم عروسی را هدف گرفته که در نتیجه آن هزاران ملکی یمنی کشته شدند و شورشیان حوثی یمن، عربستان سعودی و بحیره سرخ را مورد هدف راکت قرار دادند.

جنگ یمن بیش از ده هزار نفر را کشته و بدترین بحران بشری جهان را به میان آورده است.

رئیس اداره کمک‌های بشری سازمان ملل متحد می گوید، این سازمان در نظر دارد که در سال آینده به ۱۵ میلیون نفر رسیده‌گی کند و برای برآورده شدن این هدف تخصیص ۴ میلیارد دالر را مطالبه خواهد کرد.

مارک لووکوک گفت، انتونیو گوترش منشی عمومی سازمان ملل متحد با سویدن و سویس کنفرانسی را در ۲۶ م ماه فبروری سال ۲۰۱۹ میلادی میزبانی خواهد کرد که تعهدات کشور‌ها را برای کمک‌های بشری را کسب می نماید.

او از تعهد ۵۰۰ میلیون دالر از سوی عربستان سعودی و امارات متحده عرب که اعضای ائتلاف بر ضد شورشیان یمن اند، استقبال کرد.

رئیس اداره کمک‌های بشری سازمان ملل متحد برای تسلط اوضاع کنونی بر ۵ فقره عمده و مهم تاکید نمود.

این پنج فقره پایان خصومت ها، بر قراری آتش بس بین طرفین درگیری، رساندن مواد غذایی و کمکی، وارد شدن کشتی ها، کاهش محدودیت‌ها به سازمان‌های کمک رسانی و وارد کردن مواد سوخت در یمن می باشند.