مقامات افغان: در رابطه به پروسه صلح اجماع منطقه‌ای بوجود آمده‌است

آرشیف

مقامات افغان می‌گویند که در رابطه به پروسه صلح افغانستان اجماع منطقه‌ای بوجود آمده‌است.

مقامات افغان تلاش‌های اخیر برای رسیدن به صلح را مهم می‌دانند و میگویند که این تلاش‌ها منتج به ایجاد اجماع منطقه‌ای در این راستا شده‌است.

امید میثم معاون سخنگوی ریاست اجرائیه می‌گوید که حالا آنان امیدوار هستند که این اجماع زمینه را برای آغاز گفتگو میان حکومت و طالبان مسلح فراهم سازد.

امید میثم

آقای میثم روز پنجشنبه در این باره به رادیو آزادی گفت:

"نشست های که در سطح منطقه در پیوند به پروسه صلح افغانستان برگزار گردید از نشست جاکارتا تاشکند و عربستان سعودی نشان می‌دهد که یک همگرایی و اجماع در سطح منطقه بوجود آمده‌است، اما آنچه برای ما مهم پنداشته می‌شود نتیجه این اجماع است و آن این که جنگ کاهش یابد و ما از راه سیاسی به نتیجه برسیم."

این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که تلاش‌های صلح در این اواخر افزایش یافته و زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان در چند هفته به برخی از کشورهای منطقه سفرهای داشت.

آقای خلیل‌زاد در سومین مرحله از سفرهایش به پاکستان، افغانستان، روسیه، ازبکستان، ترکمنستان و بلجیم رفت و قرار است که به امارات متحده عربی و قطر نیز برود.

زلمی خلیل‌زاد پیش از این نیز دو بار به برخی از کشورهای منطقه به شمول افغانستان و پاکستان در خصوص صلح سفر کرد و در قطر با نماینده‌های طالبان نیز دیدارهای داشت.

آقای خلیل‌زاد ابراز امیدواری کرده که تلاش‌های صلح نتیجه بدهد و پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان توافق صلح با طالبان صورت گیرد.

از سوی هم سید علی کاظمی یک عضو کمیسیون روابط بین المللی ولسی جرگه می‌گوید که در اجماع منطقه‌ای برای صلح باید به نقش کشورهای همسایه به‌خصوص همکاری پاکستان بسیار توجه شود.

او افزود:

"این خوب است که حکومت افغانستان در رابطه به اجماع ملی گام های را برداشته است و در این راستا باید تلاش بیشتر صورت بگیرد، در رابطه به اجماع منطقه‌ای بدون شک تعدادی از کشورهای همسایه نیز تاثیر گذار هستند، انتظار داریم که آقای خلیل‌زاد درین باره با همکاری افغانستان تلاش های خود را بیشتر سازد و پاکستان در این مقطع حساس همکاری عملی انجام دهد."

حکومت افغانستان نیز به تازه‌گی بورد عالی مشورتی صلح را شکل داد، ۹ کمیته متشکل از اقشار مختلف جامعه ایجاد کرد و هیئت دوازده نفری را برای مذاکرات صلح با طالبان تعیین نمود.

هرچند طالبان تا هنوز برای گفتگوهای رو در رو با حکومت افغانستان حاضر نشده اند اما جاوید مهمند از کارشناسان سیاسی با اشاره به ایجاد اجماع ملی، منطقه ای و جهانی در رابطه به صلح میگوید که این گروه نیز راه جز پیوستن به پروسه صلح ندارد.

گزارش: نسیم شفق