مقامات افغان: امیدوار هستیم که پاکستان این بار در روند صلح نقش مثبت ایفأ کند

مقامات افغان میگویند، آنان امیدوار هستند که پاکستان این بار در روند صلح افغانستان نقش مثبت ایفا کند.

در آستانه برگزاری نشست میان نماینده های امریکا و طالبان در پاکستان، مقامات افغان ابراز امیدواری می کنند که اسلام آباد این بار با روند صلح افغانستان با کمال صداقت همکاری کند.

فریدون خوزون معاون سخنگوی ریاست اجرائیه می گوید، مشوره های هیئت دفتر قطر طالبان با رهبری این گروه در پاکستان نشان دهنده حضور رهبران طالبان در پاکستان است.

آقای خوزون روز شنبه به رادیو آزادی گفت، توقع می‌رود که پاکستان با استفاده از نفوذش بر طالبان این گروه را حاضر به گفتگو با حکومت افغانستان نماید.

فریدون خوزون

او افزود:

"ما امیدوار هستیم که این نشست ما را یک گام دیگر نیز به سوی صلح نزدیک سازد و سبب آغاز گفتگوهای عملی گردد، ما از پاکستان و کشورهای دیگری که بر طالبان نفوذ دارند توقع داریم که همکاری نمایند و طالبان را تشویق نمایند تا به گفتگو حاضر شوند."

پیش از این عمران خان صدراعظم پاکستان گفته که اسلام آباد از راه حل صلح آمیز جنگ در افغانستان حمایت می کند و در این زمینه آماده همکاری است.

آقای خان روز جمعه در شهر پشاور گفت که نماینده های امریکا و طالبان به تاریخ هفده ماه جاری میلادی یعنی روز دوشنبه به میزبانی پاکستان باهم دیدار می کنند اما وی در مورد این که این دیدار در کدام منطقه ای پاکستان صورت می‌گیرد اظهار نظر نکرد.

پاکستان در حالی برای میزبانی از گفتگوهای رو در رو میان امریکا و طالبان ابراز آماده‌گی کرده که زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان در دومین سفرش به اسلام آباد از مقامات پاکستانی خواست تا طالبان را به میز مذاکره بکشانند.

پاکستان پیش از این گفته که رهبران طالبان در آن کشور حضور ندارند اما مقامات افغان با این اظهارات موافق نیستند و مسافرت اخیر یک هیئت دفتر قطر طالبان به هدف مشوره با رهبری شان به پاکستان را مثال خوب حضور رهبران این گروه در پاکستان می‌دانند.

در این حال عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه در نشست عمومی روز شنبه گفت که حکومت افغانستان و طالبان باید از فرصت به میان آمده در بخش صلح استفاده کرده و باهم مذاکره کنند.

عبدالرؤف ابراهیمی

او گفت:

"کشورهای بزرگ جهان و منطقه نیز به این نتیجه رسیده اند که جنگ راه حل در افغانستان نیست، خوب است که از این فرصت استفاده شود و طالبان نیز به میز مذاکره حاضر شوند، دولت هم با توجه به دستآوردهای هفده ساله با احزاب و بزرگان اقوام یک موضع مشترک را در قبال صلح اعلام کند."

افغانستان همواره گفته که پاکستان در قبال این کشور سیاست دوگانه را در پیش گرفته و آنچه را که تعهد می سپارد به ویژه در موضوع صلح عملی نمیکند.

حالا با توجه به فشارهای جهانی بر پاکستان و خواست امریکا برای همکاری این کشور با روند صلح افغانستان این نظر مطرح می شود که اسلام آباد جز همکاری با روند صلح این کشور راه دیگری ندارد.

گزارش: نسیم شفق