پلان جدید اداره محیط زیست افغانستان بخاطر کاهش آلوده‌گی هوا

آرشیف

اداره ملی حفاظت از محیط زیست افغانستان میگوید بخاطر جلوگیری و کاهش آلوده‌گی هوای شهرهای بزرگ به خصوص شهر کابل تطبیق پلان ویژه زمستانی را آغاز کرده است.

پس از نشر گزارش‌ها در خصوص آلوده‌گی هوای شهر کابل حالا اداره ملی حفاظت از محیط زیست افغانستان میگوید از چند روز به این طرف کار تطبیق پلان ویژه زمستانی را برای جلوگیری و کاهش آلوده‌گی هوا در شهرهای بزرگ کشور به‌خصوص شهر کابل آغاز کرده است.

نیک محمد رئیس تفتیش و نظارت محیط زیستی این اداره روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت با تطبیق این پلان، تلاش می‌شود وضعیت هوایی کابل بهبود یافته از آلوده‌گی بیشتر آن در زمستان جلوگیری شود.

آرشیف

وی در مورد این پلان بیشتر گفت:

"این پلان یازده هدف دارد که هر هدف آن تقریباً چهار یا پنج فعالیت است که شامل بخش های اطلاع رسانی، گاز مایع، بخش برق، نظارت از اصناف، وسایط ترانسپورتی که یک منبع آلوده‌گی است و بعضی فعالیت های دیگر که آلوده کننده محیط زیست است نظارت جدی برای شان در نظر گرفته شده است."

آقای نیک محمد در خصوص تطبیق بهتر این پلان خواهان همکاری مردم شده و از آن‌ها خواست تا در حفاظت از محیط زیست با این اداره همکاری کنند.

این در حالیست که به اساس بررسی تازه یک نهاد امریکایی بنام (Aire Visual) در خصوص آلوده‌گی و پاکی هوا، کابل از آلوده ترین شهرها در سطح جهان خوانده شده است.

این بررسی نشان می‌دهد که که پس از کابل به ترتیب شهرلاهور پاکستان، الن باتوی منگولیا، داکه بنگله‌دیش، نوی دهلی و کلکته هند، هوای آلوده و خراب داشته و سه شهر چین نیز از ده شهر الوده جهان خوانده شده‌است.

عوامل خرابی هوای کابل به اساس این بررسی افزایش نفوس، موجودیت فابریکات و برخی موارد دیگر یاد شده است.

اما مسئولان اداره ملی حفاظت از محیط زیست بررسی این نهاد امریکایی را نادرست خوانده و تاکید می‌کند که شهر کابل در تناسب به شهرهای پاکستان و هند در وضعیت خوبی قرار دارد.

در این حال کمیسیون محیط زیست و منابع طبیعی ولسی جرگه افغانستان با نگرانی از وضعیت هوایی کابل از کار کرد اداره ملی حفاظت از محیط زیست و دیگر ارگان‌های همکار در این زمینه انتقاد می‌کند.

صفی الله مسلم رئیس این کمیسیون در مورد به رادیو آزادی گفت:

"در واقعیت کاری که مربوط نهادهای محیط زیستی می‌شود آن‌ها نتوانسته اند کار موثر را انجام بدهند اداره ملی حفاظت از محیط زیست و به‌خصوص شاروالی کابل که مسئولیت بزرگ را به عهده دارد کار را انجام داده نتوانسته است."

وی می‌گوید که مسئولان این نهادها چندین بار به‌خاطر آلوده‌گی هوا و مشکلات محیط زیستی به کمیسیون فرا خوانده شده‌اند اما برنامه های موثری را برای حل این معضل نداشته اند.

در این حال عبدالولی مدقق معاون پیشین اداره ملی حفاظت از محیط زیست، آغاز تطبیق پلان ویژه زمستانی از سوی این اداره را مهم خوانده و می‌گوید این پلان در صورت موثر واقع میشود که به شمول ادارات همکار، مردم نیز در تطبیق آن همکاری همه جانبه نمایند.

گزارش: جاوید حسن زاده