هیواد: پاکستان تلاش دارد خود را بی‌طرف و طالبان را مستقل نشان بدهد

روزنامه‌های چاپ امروز کابل بیشتر مطالب خود را به گفتگوها میان طالبان، مقامات امریکایی و نماینده‌های سه کشور دیگر در امارات متحده عربی اختصاص داده‌اند.

  • ویسا

روزنامۀ ویسا در یک مطلب نوشته‌است، گفتگوها میان طالبان، امریکا و سه کشور به جای پاکستان در امارات متحدۀ عربی آغاز شده که برای سه روز ادامه می‌یابد.

روزنامه به نقل از طارق آرین سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان نوشته‌است که در نشست ابوظبی نماینده‌های افغانستان، امریکا، عربستان سعودی و امارات متحده عربی اشتراک کرده و گفتگوهای صلح به مالکیت افغان‌ها را آغاز نموده‌اند.

روزنامه به نقل از یک سخنگوی ریاست اجرائیه نوشته که در این نشست به نماینده‌گی حکومت افغانستان یک هیئت مذاکره کننده ۱۲ نفری صلح اشتراک کرده‌است.

اما روزنامه در این مورد به نقل از اعلامیه طالبان نوشته‌است که نماینده‌های آنان با هیئت حکومت افغانستان ملاقات نمی‌کند.

  • آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی در رابطه به آغاز گفتگوهای صلح میان مقامات امریکایی و طالبان واکنش اعضای شورای ملی را گرفته و نوشته است که اعضای شورای ملی در رابطه به این مسئله واکنش‌های مختلف نشان داده‌اند.

روزنامه نوشته‌است، برخی اعضای شورای ملی با توجه به این مذاکرات گفته‌اند، موضوع صلح و جنگ در دست افغان‌ها نیست، اما برخی دیگر آنان می‌گویند، تلاش‌های صلح از هر کشور و به هر قیمتی که باشد نیاز مبرم مردم افغانستان است.

روزنامه نوشته‌است، در نشست که روز گذشته میان طالبان، مقامات امریکایی، نماینده‌های پاکستان، عربستان سعودی و امارات متحده عربی آغاز شده در مورد چگونگی برقراری آتش‌بس در افغانستان، رهایی زندانیان طالبان و موجودیت پایگاه‌های نظامی امریکا در افغانستان بحث و گفتگو صورت می‌گیرد.

  • هیواد

روزنامۀ هیواد نیز در این مورد بحث کرده که چرا به جای پاکستان امارات متحده عربی به‌خاطر گفتگوها میان نماینده‌های طالبان و مقامات امریکایی تعیین شده‌است.

روزنامه نوشته است، هدف اول این کار اینست که پاکستان تلاش می‌نماید از چنین یک فرصت مهم استفاده کرده موقف قبلی خویش در برابر امارات متحده عربی و عربستان سعودی را تازه نماید و جهان عرب که قبلاً به نام جهاد به پاکستان پول زیاد می‌داد و پس از حرام دانستن جنگ در افغانستان آن پول بند شد، پاکستان آنرا دوباره به دست بیاورد.

به باور نویسنده، پاکستان تلاش می‌نماید که خود را بی‌طرف و طالبان را مستقل نشان بدهد، اما به‌گفته روزنامه نویس، پاکستان موقف خود در برابر افغانستان را از زبان طالبان بیان کرده‌است که آن مسئله حمایت جهانی به رهبری امریکا از افغانستان را به پایان رسانیده‌است.

  • دنیا

روزنامه دنیا نیز سرمقاله‌اش را به نشست طالبان، مقامات امریکایی و نماینده‌های سه کشور دیگر در امارات متحده عربی اختصاص داده‌است.

روزنامه نوشته‌است، در این نشست نماینده‌های امریکا، عربستان سعودی، پاکستان و امارات متحده عربی اشتراک کرده‌اند، اما با این همه یک سخنگوی ریاست اجرائیه از سفر یک هیئت به هدف اشتراک در این نشست سخن گفته، اما در این نشست کدام نمایندۀ حکومت افغانستان اشتراک نکرده‌است.

روزنامه نوشته است، هرچند تا کنون جزئیات این گفتگوها معلوم نیست، اما گفته می‌شود که در این مذاکرات در رابطه به پلان عمل برای صلح، تبادل زندانیان و روی پروسه اعتماد سازی صحبت شده‌است.

روزنامه نوشته که نشست گفتگوهای رو در روی مقامات امریکایی با طالبان خود یک نوع پیشرفت است و لازم است این روند تسریع گردیده و به نتیجۀ برسد که قابل قبول برای تمام جناح‌ها باشد.