وال ستریت ژورنال: هیئت افغانی تلاش دارد از نزدیک با نماینده‌های طالبان گفتگو کند

گفتگوهای مقام‌های امریکایی و نماینده‌های طالبان در امارات متحدۀ عربی و حضور یافتن یک هیئت مذاکره کنندۀ افغانستان در شهر ابوظبی، توجه چند نشریۀ جهان را به خود جلب کرده است.

  • روزنامۀ وال ستریت

وزنامۀ وال ستریت ژورنال به نقل از یک فرد نزدیک به طالبان نوشته است که زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ خاص وزارت خارجۀ امریکا در امور صلح افغانستان از طالبان خواسته است که برای اعتماد سازی شش ماه آتش بس اعلام کنند.

روزنامه می‌نویسد، روشن نیست که خلیل‌زاد در بدل پذیرفته شدن این درخواستش از سوی طالبان، به آن‌ها چی پیشنهاد کرده است.

خلیل‌زاد ابراز امیدواری کرده است که تا ماه حمل سال آینده به یک معاملۀ صلح با طالبان دست یافته شود.

زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ خاص وزارت خارجۀ امریکا در امور صلح افغانستان از طالبان خواسته است که برای اعتماد سازی شش ماه آتش‌بس اعلام کنند.

وال ستریت ژورنال نوشته است، در جریان گفتگو ها میان مقام‌های امریکایی و طالبان در ابوظبی، نماینده‌های عربستان سعودی، پاکستان و امارات متحدۀ عربی نیز حضور داشتند.

ملا هبت‌الله، رهبر طالبان دو نماینده‌اش و همچنان دو تن دیگر را به نماینده‌گی از معاونین‌اش ملا یعقوب و سراج‌الدین حقانی به ابوظبی فرستاده است.

روزنامه نوشته است که هیئت مذاکره کنندۀ افغانستان نیز در ابوظبی است.

به نوشتۀ وال ستریت ژورنال، این هیئت به ریاست عبدالسلام رحیمی، رئیس دفتر محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان به روز سه شنبه با خلیل‌زاد گفتگو کرد.

وال ستریت ژورنال: خلیل‌زاد ابراز امیدواری کرده است که تا ماه حمل سال آینده به یک معاملۀ صلح با طالبان دست یافته شود.

روزنامه می‌نویسد، هیئت افغانی تلاش می‌کند تا از نزدیک با نماینده‌های طالبان گفتگو کند و در مورد مذاکرات آیندۀ صلح به بحث با آن‌ها بپردازد.

روزنامه نوشته است، طالبان گفته اند که تنها با مقام‌های امریکا در حضور نماینده‌های چند کشور دیگر روی موضوعات مهم بحث می‌کنند.

وال ستریت ژورنال حل مسالمت‌آمیز جنجال افغانستان را برای انتخابات ریاست جمهوری این کشور و هم اشرف غنی و دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا مهم دانسته است.

  • دیلی میل

روزنامۀ دیلی میل نوشته است، طالبان به روز سه شنبه در یک پیام تازه گفتند که مذاکرات مقدماتی را با زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ خاص وزارت خارجۀ امریکا در امور صلح افغانستان انجام داده اند و بحث‌ها ادامه خواهد یافت.

در ادامه به تکرار خواست طالبان برای خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان نیز توجه شده است.

گروه طالبان گفته است که نماینده‌گانش ملاقات همه‌جانبه را با مقام‌های عربستان سعودی، پاکستان و امارات متحدۀ عربی نیز انجام داده اند.

گروه طالبان گفته است که نماینده‌گانش ملاقات همه‌جانبه را با مقام‌های عربستان سعودی، پاکستان و امارات متحدۀ عربی نیز انجام داده اند.

روزنامه در ادامه نوشته است، این سه کشور تنها کشورهای بودند که حکومت پنج سالۀ طالبان را در افغانستان به رسمیت شناخته بودند.

دیلی میل می‌نویسد، گفتگوها میان مقام‌های امریکایی و طالبان در ابوظبی در حالی آغاز شد که طالبان حمله‌های شان را بر نیروهای افغان تشدید بخشیده اند.

به نوشتۀ روزنامه، در نتیجۀ درگیری میان نیروهای افغان و طالبان هزاران تن بی‌جا شده اند.