ارگ: طالبان نشان دادند که به صلح متعهد نبوده و خواهان ادامه جنگ استند

حکومت افغانستان می گوید، طوریکه توقع می‌رفت با طالبان در امارات متحده عربی مذاکرات انجام نشد.

ریاست جمهوری افغانستان در برابر این اقدام طالبان که با هیئت مذاکره کننده حکومت این کشور در ابوظبی گفتگو نکردند واکنش نشان داد.

ریاست جمهوری دیشب در یک اعلامیه گفت که حکومت این کشور به عنوان بخشی از یک نظام مسئول رسالت اش را انجام داد اما به گفته ارگ، توقعِ که از طالبان داشت به دست نیامد.

زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان به روز های دوشنبه و سه شنبه هفته جاری با یک هیئت طالبان در شهر ابوظبی امارات متحده عربی گفتگو کرد.

هیئت های از پاکستان، عربستان سعودی و امارات متحده عربی هم در این گفتگو ها حضور داشتند.

هیئت مذاکره کننده حکومت افغانستان نیز به هدف گفتگو با طالبان به ابوظبی رفته بود اما طالبان نخواستند که با این هیات دیدار کنند.

در اعلامیه ارگ گفته شده‌است که طالبان با این کار نشان دادند که به صلح متعهد نبوده و خواهان ادامه جنگ استند.

به گفته ارگ، این یک شکست سیاسی برای طالبان است.

ریاست جمهوری افغانستان گفته است که با این همه، حکومت این کشور به تلاش های صلح ادامه می دهد و در کنار آن قوای مسلح افغانستان برای حفاظت از خاک و مردم شان مثل همیش آماده خواهند بود.

در اعلامیه ریاست جمهوری همچنان گفته شده که حکومت افغانستان از نشست که به میزبانی امارات متحده عربی و با اشتراک هیئت های امریکا و عربستان سعودی به هدف زمینه سازی برای مذاکرات مستقیم میان دولت افغانستان و طالبان برگزار شده بود قدردانی می کند.

در اعلامیه گفته شده است که هیئت مذاکره کننده حکومت افغانستان پس از سفر سه روزه به امارات متحده عربی، جزئیات سفرش را با رهبران حکومت شریک ساخت.

ریاست جمهوری افغانستان می گوید که این هیات با نماینده‌گان ایالات متحده امریکا، عربستان سعودی و امارات متحده عربی گفتگو کرده است.

در همین حال نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان، رهبری شورای عالی صلح و شماری از چهره های سیاسی این کشور را نیز از جزییات بحث های نشست ابوظبی مطلع ساخت.

زلمی خلیل‌زاد به روز پنجشنبه با حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان، رهبری شورای عالی و شماری از چهره های سیاسی افغان در کابل دیدار کرد.

سید احسان طاهری

سید احسان طاهری سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان که دیشب با رادیو آزادی صحبت می کرد درین مورد چنین گفت:

"داکتر صاحب زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص وزارت خارجه ایالات متحده امریکا در امور صلح افغانستان نشست مشترک با شورای عالی صلح افغانستان و تعداد از سران سیاسی افغانستان داشت.رئیس شورای عالی صلح، رئیس دارالانشای شورای عالی صلح افغانستان و تعداد از اعضای ارشد این شورا درین نشست اشتراک داشتند. آقای خلیل‌زاد در رابطه به نشست های که در جریان سفر به کشور های منطقه داشت گزارش داد و در مورد مجلس که با هیئت طالبان در امارات متحده عربی داشت بحث کرد."

آقای طاهری درین مورد جزئیات بیشتر نداد.

نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان با اشاره به این نشست در تویتر نوشته است، این مهم است که هر کس با یک صدا در مورد صلح صحبت کند.

زلمی خلیلزاد پیش ازین چهارشنبه شب با رهبران حکومت افغانستان در ارگ ملاقات کرده بود.

آقای خلیل‌زاد پس ازین ملاقات در تویتر نوشت که با رئیس جمهور اشرف غنی و رئیس اجرائیه عبدالله عبدالله برای بحث روی ملاقات هایش در ابوظبی و قدم های بعدی در راستای دیالوگ بین الافغانی دیدار کرد.

از سوی دیگر حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان به روز پنجشنبه ظاهراً در واکنش به نشست ابوظبی در تویتر نوشت که صلاحیت تصمیم گیری در باره آینده این کشور به خود افغان ها و رهبران منتخب شان بر می گردد.

آقای محب همچنان نوشت که جایگزینی برای یک دولت منتخب وجود ندارد و بالای قربانی های مردم افغانستان معامله نخواهد شد.

در همین حال یک منبع در شورای عالی صلح افغانستان که خواست از وی نام برده نشود به رادیو آزادی گفت که نشست بعدی میان نماینده خاص وزارت خارجه امریکا و هیئت طالبان ماه آینده در عربستان سعودی برگزار خواهد شد.

به گفته منبع، احتمال می رود که هیئت حکومت افغانستان نیز درین نشست اشتراک کند.