شورای صلح امیدوار است که به‌خاطر گفتگوهای صلح یک هیئت حکومت به عربستان برود

سید احسان طاهری سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان

شورای عالی صلح افغانستان امیدوار است که یک هیئت به نماینده‌گی از حکومت این کشور به هدف گفتگوهای صلح به عربستان سعودی برود.

با آن که طالبان مسلح از مذاکره با نماینده‌های حکومت افغانستان انکار کرده‌اند، اما شورای عالی صلح افغانستان ابراز امیدواری می‌کند که یک هیئت به نماینده‌گی از حکومت این کشور به هدف گفتگوهای صلح به عربستان سعودی برود.

سید احسان طاهری سخنگوی این شورای روز سه شنبه «۱۱ جدی ۱۳۹۷» به رادیو آزادی در مورد گفت:​

"ما امیدواریم که به‌خاطر گفتگوهای صلح یک هیئت به عربستان سعودی فرستاده شود، تعهد که صورت گرفته امیدواریم که جنبه عملی گیرد ما از هر آن تلاشی استقبال می‌کنیم که به نفع صلح تمام شود."

لوگوی شورای عالی صلح افغانستان

قرار است که دور بعدی گفتگوهای صلح در ماه جنوری میان مقامات امریکایی و طالبان در عربستان سعودی برگزار گردد.

هرچند زمان دقیق این گفتگوها تعیین نشده‌است، اما در کنار عربستان سعودی کشور میزبان، این نشست با حضور نماینده‌های امریکا، امارات متحده عربی، پاکستان و طالبان در شهر جده برگزار خواهد شد.

در آستانۀ برگزاری این نشست وزیر خارجه پاکستان نیز به قطر رفته و رسانه‌های پاکستانی گزارش داده‌اند که موضوع صلح افغانستان از اهداف اساسی این سفر است.

این سخنان در حالی بیان می‌شود که طالبان با نشر اعلامیه‌ای به موقف قبلی‌شان تأکید کرده و گفته اند که در نشست عربستان سعودی با نماینده‌های حکومت افغانستان دیدار نخواهند کرد.

در اعلامیه‌ای طالبان آمده است که بر اساس یک پلان قوی و سنجیده شده روند گفتگوها را با امریکا به پیش می‌برند تا به‌گفته آنان اشغال این کشور پایان یابد.

یک عضو شورای کویتۀ طالبان نیز به شرط افشا نشدن نامش به آژانس خبری رویترز گفته که در ماه جنوری با مقامات امریکایی در عربستان سعودی مذاکره می‌کنند، اما واضح ساخته که با حکومت افغانستان گفتگو نخواهند کرد.

نماینده‌های طالبان دو هفته پیش در نشست امارات متحده عربی نیز با هیئت فرستاده شده حکومت افغانستان دیدار نکردند.

پیش از این گزارش‌ها به نقل از شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان به نشر رسید که وی در سفر اخیرش به کابل با مقامات افغان تعهد کرده که طالبان را با حکومت افغانستان به میز مذاکره حاضر خواهند کرد.

در عین حال فضل‌‌هادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه در عکس‌العمل به این تصمیم طالبان می‌گوید، حکومت نباید هیئتی به عربستان بفرستد.

فضل‌ هادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه

او افزود:

"خواست ما این خواهد بود که اگر طالبان از مذاکره با هیئت حکومت افغانستان انکار می‌کند نباید هیئت افغانی به آنجا برود، شورای علی صلح در مورد بازنگری کند تا اجماع به میان آید."

تلاش نمودیم تا در مورد نظر ریاست جمهوری افغانستان را نیز داشته باشیم، اما مسئولین آن از صحبت در مورد خودداری کردند.

اعضای مشرانو جرگه افغانستان می‌گویند که صلح با عاجزی تأمین نمی‌شود و حکومت باید کار کند تا مخالفین مسلح، کشورهای منطقه و تمویل کننده‌گان طالبان به صلح وادار شوند.

گزارش: آرزو غیاثی