مقامات پاکستان و ترکیه روی روند صلح افغانستان با همدیگر بحث و گفتگو می‌کنند

نقشه افغانستان با بیرق این کشور و پیام صلح

مقامات پاکستان و ترکیه روی روند صلح افغانستان با همدیگر بحث و گفتگو می‌کنند.

با آغاز تلاش‌ها در خصوص صلح افغانستان از سوی امریکا حالا روند صلح افغانستان حین سفر مقامات بسیاری از کشورهای منطقه یکی از اجنداهای مهم مورد بحث آن‌ها شده‌است.

به همین سلسله شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان گفته است که مقامات پاکستان امروز و فردا با مقامات ترکیه در کنار دیگر مسایل روی روند جاری صلح افغانستان و وضعیت منطقه گفتگو می‌کنند.

قبل از رفتن آقای قریشی به ترکیه وی در اسلام‌آباد با رسانه‌ها تأکید کرده بود که نظریات ترکیه در بخش صلح افغانستان تا حدی زیاد مثبت و با پاکستان هماهنگ می‌باشد.

آرشیف، شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان در یگ کنفرانس خبری

او افزود:

"نقش ترکیه در موضوعات افغانستان بسیار مثبت باقی مانده است در آنجا در مورد امنیت و ثبات آن‌ها با پاکستان هماهنگ استند ما دو کشور اعتماد یکدیگر را گرفته و در آینده نیز می‌گیریم، نشست سه جانبه که در گذشته برگزار شد در آن نیز ترکیه با پاکستان بود."

این در حالیست که عمران خان صدراعظم پاکستان، شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان و برخی از اعضای کابینه آن کشور برای یک سفر دو روزه به ترکیه رسیدند.

شاه محمود قریشی حدود دو هفته قبل به کابل، بیجینگ، تهران و مسکو سفر کرده بود.

وی گفته است که هدف سفرهایش جلب همکاری کشورهای منطقه برای صلح افغانستان بوده است.

باآن هم شاه محمود قریشی قبل از سفر به ترکیه به رسانه‌ها گفته بود که در هفته جاری یا آینده وزیران خارجه کشورهای ترکیه و آذربایجان برای بحث روی صلح افغانستان و وضعیت جاری در منطقه به اسلام‌آباد سفر خواهند کرد.

این در حالیست که پاکستان همواره به حمایت از طالبان متهم شده است و حکومت افغانستان و امریکا از آن کشور خواهان حاضر ساختن طالبان به میز مذاکره شده اند.

با توجه به سفرهای اخیر مقامات پاکستانی نظریات در افغانستان این است که آن کشور در بخش صلح افغانستان در پی منافع خود می‌باشد.

مشتاق رحیم کارشناس مسایل امور بین‌المللی به رادیو آزادی گفت که پاکستان تلاش می‌کند تا به صلح افغانستان جنبه بدهد تا در روشنی منافع آن کشور توافق صورت گیرد.

او افزود:

"هرگاه مقامات پاکستانی به ترکیه می‌روند به نفع خود تبلیغات می‌کنند و حمایت‌ها را جلب می‌کنند و این به این معنی خواهد بود که بلاک تقویت می‌گردد که صلح می‌خواهد که به میل آن‌ها باشد، ما و شما شاهد تلاش روسیه بودیم، کشوریکه موقف ضد امریکا را دارد این حالت ترکیه را نیز با همکاران منطقوی خود یکجا می‌سازد که پاکستان، روسیه و دیگر کشورها در آن منافع خود را می‌بینند."

آقای رحیم می‌گوید به‌خاطر صلح که خواست افغان‌ها باشد باید سفرها و روابط مقامات حکومت افغانستان با کشورها بیشتر گردد تا آن‌ها موقف دیپلوماتیک جهانی را به نفع خود چرخانده باشند.

گزارش: جاوید حسن‌زاده