کمیسیون انتخابات: بازشماری آرای صدها محل رأی‌دهی حوزه کابل امروز آغاز می‌شود

آرشیف، عبدالعزیز ابراهیمی معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان آرای حدود سه صد محل رأی‌دهی حوزه کابل را باز شماری می‌کند تا به گفته این کمیسیون حق به حقدار آن برسد.

عبدالعزیز ابراهیمی معاون سخنگوی این کمیسیون می‌گوید که در این محلات موارد تقلب و خلاف ورزی وجود داشته و آنان سعی می‌کنند تا آرای پاک را از ناپاک جدا سازند.

آقای ابراهیمی روز شنبه به رادیو آزادی گفت که این باز شماری در حضور نماینده کمیسیون شکایات انتخاباتی، نهاد‌های ناظر انتخابات و ناظران کاندیدان صورت می‌گیرد:

"سه صد محل یا فورم نتایج ندارد یا فورم نتایج قلم خوردگی است یا هم فورم پاره شده و یا هم برخی محلات جدول نتایج ندارد، کمیسیون مستقل انتخابات می‌خواهد که این محلات را بازشماری و تفتیش نماید. قرار است امروز روند بازشماری این محلات آغاز شود و در طول دو یا سه روز تکمیل گردد."

کمیسیون مستقل انتخابات تا حالا نتایج ابتدایی انتخابات ولسی جرگه ۳۲ ولایت و اهل هنود و سک را اعلام کرده‌است اما نتایج انتخابات حوزه کابل و حوزه کوچی‌ها تا هنوز اعلان نشده‌است.

مسئولان در این کمیسیون می‌گویند که پس از بازشماری آرای ۳۰۰ محل کابل و انجام بررسی‌های لازم در این زمینه نتایج ابتدایی انتخابات حوزه کابل و حوزه کوچی‌ها نیز مشخص خواهد شد.

این سخنان در حالی بیان می‌شود که در شماری از ولایات کاندیدان نتایج ابتدایی انتخابات ولسی جرگه را نپذیرفته اند و حتی دست به تظاهرات و اعتراضات گسترده نیز زده‌اند.

آرشیف، صندوق های اوراق رأی دهی

شماری از ناظرین احزاب سیاسی روز شنبه در نشستی در کابل نیز با صدور قطعنامه تأکید کردند که نتایج انتخابات حوزه کابل را نخواهند پذیرفت.

بانو بازگل سعادت نماینده حزب توسعه افغانستان قطعنامه را به خوانش گرفت که در بخش آن چنین آمده‌است:

"دلایلی که برای ابطال آرای کابل ذکر شده بود کاملاً صحیح و درست بوده و یگانه راه معقول در شرایط حاضر این است و تمام ناظران احزاب سیاسی نیز از کمیسیون انتخابات می‌خواهند که به فیصله کمیسیون شکایت تمکین نموده و در کابل انتخابات باز برگزار گردد."

در عین حال کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که آمادگی‌های این کمیسیون برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نیز ادامه دارد و تا حالا ۷۳ کاندید احتمالی به شمول دو خانم بسته‌های معلوماتی را از این کمیسیون بدست آورده‌اند.

اما شماری از احزاب، نهادهای ناظر انتخابات و چهره‌های سیاسی با اشاره به مشکلات در انتخابات ولسی جرگه پیش از این گفته‌اند که کمیسیون‌های کنونی انتخاباتی توان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ۲۹ سرطان را ندارند و باید در این زمینه اقدامات لازم صورت گیرد.

نسیم شفق