سره میاشت: زمینه درمان سوراخ قلب ۴۰درصد کودکان در داخل کشور مساعد شده‌است

سره میاشت می‌گوید در سال روان ۴۰ درصد کودکان مبتلا به بیماری سوراخ قلب را زیر پوشش درمان قرار داده‌اند، اما رقم تلفات ۱۵ درصدی کودکان دارای این بیماری را تأسف‌بار می‌خواند.

داکتر نیلاب مبارز سکرتر جنرال سره میاشت روز دوشنبه "۱۷ جدی ۱۳۹۷" در یک نشست خبری که به هدف معرفی کودکان مبتلا به بیماری سوراخ قلب به شماری از شفاخانه‌های کابل، برگزار شده بود گفت با توجه به بلند رفتن ظرفیت خدمات و افزایش شفاخانه‌های درمان سوراخ قلب، پس از این ۴۰ درصد کودکان در داخل کشور درمان خواهند شد.

آرشیف، داکتر نیلاب مبارز سکرتر جنرال سره میاشت

وی گفت:

"خوشبختانه یک تعداد بیماران سوراخ قلب است که ظرفیت درمان آن‌ها در کشور مساعد شده‌است و افغانستان صد در صد ظرفیت پتالوژی را پیدا کرده‌است، یکی یا دو شفاخانه ما قادر به انجام تترالوژی که چندین مشکل قلب باز است را می‌توانند حالا درمان کنند و نیازی به رفتن به کشورهای خارج نیست."

در سال روان سره میاشت ۲۲۴۹ کودک مبتلا به بیماری سوراخ قلب را برای درمان ثبت کرده‌است که به‌گفته بانو مبارز یک میزان بلند درمان کودکان را نشان می‌دهد در حالی‌که در سال گذشته ۱۷۴۲ کودک زیر پوشش این درمان قرار گرفته بودند.

۶۰ درصد کودکان مبتلا به بیماری سوراخ قلب که درمان آنان در داخل کشور ممکن نیست به هند فرستاده می‌شوند.

با این همه، گزارش سال گذشته سره میاشت نشان می‌دهد که بیش از چهار میلیون و سه صد هزار خدمات صحی را این نهاد در بخش‌های گونه‌گون کشور ارائه کرده‌است.

سره میاشت از سال ۲۰۰۸ میلادی به این‌سو درمان کودکان مبتلا به بیماری سوراخ قلب را زیر پوشش فعالیت‌های خدمات صحی‌اش در افغانستان قرار داده‌است.

بر بنیاد گزارش سره میاشت، تا اکنون ۱۵۳۲۰ کودک برای درمان ثبت این نهاد شده‌اند و هنوز ۶۶۴۶ کودک دیگر برای درمان شدن منتظر استند.

داکتر نیلاب مبارز می‌گوید که تا اکنون هند، چین، سره میاشت قطر و شماری از حاجیان برای درمان این کودکان، سره میاشت در افغانستان را کمک پولی کرده‌اند و دولت افغانستان نیز تا اکنون یک میلیون دالر را برای این نهاد در این بخش کمک کرده‌است.

با این همه غلام جیلانی پدر یکی از کودکان که مبتلا به بیماری سوراخ قلب بود و حالا درمان شده‌است در باره ارائه خدمات صحی برای کودکان در شماری از شفاخانه‌های کابل و صحت‌یاب شدن کودک بیمارش احساس‌اش را چنین بیان می‌کند:

"وقتی که دخترک‌ام را می‌دیدم رنج می‌بردم، رنج از این که اگر دخترم روزی جوان می‌شد در یک محفل می‌رفت مردم برش می‌گفت این مریض است، آنگاه دخترم شاید مرا دعای بد می‌کرد چه می‌دانست که پدرش قادر به درمان او نبوده و پنج لک نداشته که او را درمان کند و حال بسیار خوش استم و از سره میاشت تشکر می‌کنم."

در حال حاضر به‌گفته داکتر نیلاب مبارز، هشت شفاخانه به شمول شفاخانه سره میاشت برای درمان بیماران قلب در کشور فعالیت دارند و تلاش‌ها برای افزایش چنین شفاخانه‌ها و زیر پوشش قرار گرفتن صد در صد کودکان مبتلا به بیماری سوراخ قلب ادامه دارند.

اما پروین نورستانی عضو کمیسیون امور صحت ولسی جرگه افغانستان این رقم را بسنده نمی‌داند.

خانم نورستانی ظرفیت این شفاخانه‌ها را نیز در پیوند به درمان کودکان مبتلا به بیماری سوراخ قلب معیاری نمی‌خواند و از سره میاشت می‌خواهد تا زمینۀ درمان این کودکان را در بیرون از کشور بیشتر فراهم سازد.

گزارش: نظیفه محبوبی