پروازهای دهلیز هوایی "بلخ-اروپا" افتتاح شد

افتتاح پروازهای دهلیز هوایی "بلخ – اروپا"

مقامات افغان و سر قونسل ترکیه در مزار شریف، اولین دهلیز هوایی بلخ-اروپا را در میدان هوایی مولانا جلال‌الدین بلخی افتتاح کردند.

مسئولان می‌گویند که در نخستین پرواز دهلیز هوایی بلخ-اروپا، ۵ تُن میوه خشک که شامل توت و کشمش می‌شود، به لندن صادر شد.

سمیر رسا مسئول روابطه عامه مشاوریت ارشد ریاست جمهوری در امور مالی می‌گوید که هفته دو بار از طریق دهلیز هوایی از بلخ به اروپا محصولات و کالای تجارتی افغانستان صادر خواهد شد.

آقای رسا گفت که آنان در تلاش هستند در کنار بلند بردن میزان تولید مواد صادراتی در شمال، تعداد پروازهای دهلیز هوایی بلخ به اروپا را نیز افزایش بدهند.

وی گفت تعیین نوعیت مواد صادراتی و کالا‌ها تجارتی به اروپا، بستگی به علاقه‌مندی تجار دارد.

سمیر رسا می‌گوید، افغانستان از آغاز صادرات از طریق دهلیز هوایی به ارزش ۱۰۰ میلیون دالر امریکایی در ۴۲۵ پرواز ۵۴۰۰ تُن کالا‌های تجارتی، میوه خشک، میوه تازه، گیاه طبی، زعفران و جلغوزه را به کشورهای آسیایی و اروپایی صادر کرده‌است.

در این حال محمد اسحاق رهگذر والی بلخ می‌گوید با آغاز صادرات از طریق دهلیز هوایی به اروپا در شمال کشور، میزان تولیدات داخلی نیز بیشتر خواهد شد و مسئله یاد شده در راستای خودکفایی کشور و افزایش سرمایه‌گذاری‌های داخلی مؤثر است.

محمد افضل حدید رئیس شورای ولایتی بلخ نیز که در مراسم افتتاح دهلیز هوایی بلخ-اروپا اشتراک داشت، گفت که افغانستان در حال تقویت روابط تجارتی خود با کشور‌های مختلف جهان است و با بیشتر شدن صادرات از طریق دهلیز هوایی باید جلو صادرات تولیدات و محصولات افغان به طور قاچاقی به کشورهای همسایه گرفته شود.

مسئولان می‌گویند، تنها در ۵۵ پرواز دهلیز هوایی ۱۰۸۰ تُن جلغوزه سیاه را به شانگهای چین صادر کرده‌اند و همه روزه در ۷ الی ۸ پرواز به کشورهای مختلف جهان تولیدات افغانی صادر می‌شود.

گزارش: مجیب‌الرحمن حبیب‌زی