داوودزی: امیدواریم جنگ ۱۷ ساله افغانستان تا ختم سالجاری میلادی پایان یابد

عمر داوودزی رئیس دارالانشای شورای عالی صلح افغانستان

رئیس دارالانشای شورای عالی صلح افغانستان امروز چهارشنبه ابراز امیدواری کرد که جنگ هفده سال افغانستان تا پایان امسال خاتمه یابد.

عمر داوودزی که با خبرگزاری اسوشیتدپرس مصاحبه می‌کرد ابراز خوشبینی نموده و گفت، سال ۲۰۱۹ بنام سال صلح در افغانستان نامگذاری می‌شود.

محمد عمر داودزی افزود:

"ما هیچ‌گاه سالی را به عنوان سال صلح نام گذاری نکرده‌ایم. حالا از جانب شورای عالی صلح، ما ۲۰۱۹ را سال صلح نامگذاری می‌کنیم. و مطمئن استم که صلح به دست می‌آید."

اما با وجود فشارها از سوی عربستان سعودی، امارات متحده عربی و حتی پاکستان، گروه طالبان در حال حاضر مذاکرات مستقیم با حکومت کابل را رد کرده‌است.

عمر داوودزی که در ماه گذشته بحیث رئیس دارالانشاء شورای عالی صلح افغانستان تعیین شد، اولین بار پس از تقررش در این مقام به پاکستان سفر کرد، جایی‌که او آن را برای تأمین صلح در افغانستان خیلی مهم می‌داند.

رئیس دارالانشای شورای عالی صلح افغانستان گفت، پاکستان بالای طالبان نفوذ دارد، اما نمی‌تواند که آن‌ها را به گفتگوها مجبور سازد.

عمر داوودزی از اسلام آباد تقاضا کرد که به عوض این‌که طالبان را تشویق کند که به میز مذاکره بنشینند، آن‌ها را متوجه سازد که صلح به منفعت آن‌ها است."

به نظر می‌رسد که دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا که می‌خواهد طولانی ترین جنگ در تاریخ آن کشور را پایان بخشد، هفته گذشته برای اولین بار به طور آشکارا گفت که ایالات متحده در جریان مذاکرات با طالبان است.

بر اساس گزارش، امریکا در نظر دارد که 7 هزار از جمله 14 هزار عسکر امریکایی را تا تابستان امسال از افغانستان بیرون کند. اما این گزارش‌ها رسماً تأیید نشده‌است.

عمر داوودزی در ادامه مصاحبه خود با خبرگزاری اسوشیتد پرس گفت، نیرو‌های امنیتی افغان که روزانه در برابر حملات طالبان از کشورشان دفاع می‌کنند، می‌توانند جای نیروهای امریکایی را که از افغانستان خارج می‌شوند، پُر کنند. اما به گفته وی این نیروها برای مدت طولانی نیاز به حمایت قوای هوایی امریکا، دارند.