مشرانو جرگه موضع اخیر طالبان را به معنی ادامه جنگ می‌خواند

آرشیف/ یک عضو گروه طالبان

مشرانو جرگه افغانستان موضع اخیر طالبان را در پیوند به گفتگوهای صلح به معنی ادامه جنگ می‌خواند.

این جرگه موضع تازه طالبان را در پیوند به صلح نگران کننده می‌خواند و می‌گوید این موضع گیری‌ها به روند گفتگوهای صلح تأثیر سوء برجا خواهد ماند.

محمد آصف صدیقی معاون دوم مشرانو جرگه روز چهارشنبه «۲۶ جدی ۱۳۹۷» در صحبت با رادیو آزادی می‌گوید، راه معقول و عملی این است که روند صلح به پیش برود.

آصف صدیقی معاون دوم مشرانو جرگه

او افزود:

"این خود زمینه را فراهم می‌سازد تا نیروهای خارجی در افغانستان باقی‌بمانند، این خواست طالبان نیست، بلکه این خواست شماری از کشورهای همسایه که حامی این گروه استند، می‌باشد که می‌خواهند از افغانستان استفاده نادرست کنند، اما خواست ما از طالبان این است که بیایید و زمینه صلح بین‌الافغانی را فراهم سازید."

طالبان به تازه‌گی در اعلامیه‌ای گفته اند که اگر امریکا خروج نیروهای خود را از افغانستان به یک موضوع اصلی مبُدل نسازد، تماس‌های تازه با واشنگتن به پایان خواهد رسید.

در این اعلامیه همچنان گفته شده‌است که نمایندۀ امریکا در نشست اخیر قطر وعده داده است که در مراحل بعدی این نشست‌ها در پیوند به خروج نیروهای‌شان از افغانستان بحث خواهند کرد، اما به‌گفته این گروه امریکا اکنون نیازی به این بحث‌ها نمی‌بیند.

گفته می‌شود که امریکا در گفتگو با نماینده‌گان طالبان به پذیرش انجام گفتگوهای رو در روی آنان با حکومت و پذیرش آتش‌بس از سوی این گروه در افغانستان تأکید خواهد کرد، اما طالبان این پیش‌شرط‌ها را نمی‌پذیرند و از مقام‌های امریکایی خواسته اند تا تاریخ خروج نیروهای‌شان از افغانستان را اعلام کنند.

از سوی دیگر سید اکبر آغا یک مقام رژیم طالبان می‌گوید که توافق روی بیرون شدن نیروهای خارجی از کشور یگانه راهی است که زمینه را برای گفتگوهای صلح فراهم می‌سازد.

سید اکبر آغا یک مقام رژیم طالبان

​او افزود:

"به باور من توافق بر سر بیرون شدن نیروهای خارجی از افغانستان یگانه راه است که زمینه را برای گفتگوهای صلح فراهم می‌سازد، من دیگر راهی را نمی‌بینم، هرگاه زلمی خلیل‌زاد با آن‌ها روی بیرون شدن نیروهای خارجی توافق کند و تقسیم اوقات آن معلوم شود، این راه را برای مذاکره هموار می‌سازد."

از سوی دیگر زلمی خلیل‌زاد تا کنون سه بار با طالبان رو در رو گفتگو کرده‌است و به سفرهای پیهم به کشورهای منطقه مصروف است.

سفارت امریکا در کابل روز گذشته در یک خبرنامه گفته بود که هدف امریکا، حکومت و زلمی خلیل‌زاد هموار کردن راه برای گفتگوها میان افغان‌ها است تا آن‌ها مشکلات‌شان را به پایان برسانند.

در روزهای گذشته توقع از یک دور دیگر گفتگوها میان زلمی خلیل‌زاد و طالبان برده می‌شد، اما به‌گفته طالبان اختلاف روی اجندا سبب لغو شدن این گفتگوها شد.

در این میان، جان بس سفیر امریکا در کابل در تویتراش نگاشته که چنین گفتگوی در پلان نبوده است.

زلمی خلیل‌زاد پس از این دور سفرهایش به هند، امارات متحده عربی و چین به کابل آمد و جزئیات سفرهایش را با مقامات افغان شریک ساخت.

وی در ملاقات با رئیس جمهور غنی، عبدالله عبدالله شماری از مقامات افغان و سیاسیون، هدف سفرهایش به کشورهای منطقه را برای صلح، به میان آوردن اجماع منطقوی خوانده است.

ارگ در خبرنامه‌اش می‌افزاید که رئیس جمهور غنی از بهر آغاز مذاکرات میان حکومت و طالبان مسلح، تلاش‌های زلمی خلیل‌زاد را ستایش کرده و گفته است که در داخل افغانستان برای تأمین صلح اجماع کامل وجود دارد.

از سوی دیگر رسانه‌های پاکستانی گزارش داده اند که زلمی خلیل‌زاد به زودی به اسلام‌آباد می‌رود و برای پنج روز با مقامات پاکستانی گفتگو خواهد کرد.

گزارش: نظیفه محبوبی