حمدالله محب و زلمی خلیل‌زاد امروز در کابل دیدار کردند

مشاور امنیت ملی افغانستان و نماینده خاص امریکا روی پیشرفت‌های روند صلح بحث کردند

مشاور امنیت ملی افغانستان و نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان روی پیشرفت‌های روند صلح این کشور بحث کردند.

نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان به پاکستان سفر می‌کند و انتظار می‌رود با مقام‌های آن کشور روی پایان جنگ ۱۷ سالۀ افغانستان گفتگو کند.

به اساس گزارش تلویزیون الجزیره، زلمی خلیل‌زاد فردا پنجشنبه ۱۷ ماه جنوری وارد اسلام‌آباد خواهد شد.

از سوی دیگر شبکه خبری جیوی پاکستان به نقل از منابع دیپلوماتیک گزارش داده است که قرار بود آقای خلیل‌زاد امروز به پاکستان سفر کند، اما دیدار وی ازین کشور یکبار دیگر به تعویق افتاده‌است.

رسانه‌های پاکستانی به روز سه شنبه گزارش داده بودند که نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان در یک سفر پنج روزه وارد پاکستان می‌شود و در جریان این سفر با مقام‌های ملکی و نظامی این کشور دیدار می‌کند.

زلمی خلیل‌زاد پیش از ظهر امروز چهارشنبه با حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان در کابل ملاقات کرد.

شورای امنیت ملی افغانستان در یک خبرنامه می‌گوید که در این ملاقات روی پیشرفت روند صلح این کشور بحث شد.

به اساس این خبرنامه، آقای محب از نقش سازنده ایالات متحده امریکا برای تسهیل روند گفتگو های مستقیم حکومت افغانستان با طالبان و تلاش‌های زلمی خلیل‌زاد در این راستا قدردانی کرد.

نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان در این دور سفرش به منطقه از هند، امارات متحده عربی و چین دیدن کرد و سپس وارد کابل شد.

زلمی خلیل‌زاد شام دیروز در دیدار با رهبران حکومت افغانستان و سایر مقام‌های این کشور در ارگ جزئیات سفر های اخیرش را ارائه کرد.

زلمی خلیل‌زاد شام دیروز در دیدار با رهبران حکومت افغانستان و سایر مقام های این کشور در ارگ جزئیات سفر های اخیرش را ارائه کرد.

​صمیم عارف معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در یک پیام ویدیویی در این مورد گفت:

"داکتر خلیل‌زاد جزئیات سفرش به چین، هند و امارات متحدۀ عربی را با رئیس جمهور غنی شریک ساخت. در این نشست رئیس جمهور غنی گفت که در افغانستان اجماع برای آوردن صلح وجود دارد. هر دو جانب روی آغاز پروسۀ صلح به مالکیت و رهبری افغانستان تأکید کردند."

نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان گفته که هدف سفر هایش به کشورهای منطقه ایجاد اجماع منطقه‌ای برای آغاز پروسه صلح افغانستان است.​

زلمی خلیل‌زاد در حالی به پاکستان سفر می‌کند که طالبان به روز سه شنبه در یک اعلامیه هشدار دادند که اگر امریکا موضوع خروج نیروهایش از افغانستان را در بحث اصلی مذاکرات جا ندهد، این گروه تماس‌ها با ایالات متحده را متوقف خواهد ساخت.

به اساس گزارش‌ها، گفتگو های دو طرف که قرار بود هفته گذشته در قطر انجام شود، بر سر اختلاف روی اجندای گفتگو ها به تأخیر افتاد.

در همین حال پیش از سفر آقای خلیل‌زاد به پاکستان، لیزا کرتیس یک مقام وزارت خارجه امریکا به اسلام‌آباد رفته است.

قرار است که خانم کرتیس، زلمی خلیل‌زاد را در دیدارهایش با مقام‌های پاکستانی همراهی کند.