انستتیوت جنگ و صلح: تلاش‌های زلمی خلیل‌زاد برای صلح به‌سوی ناامیدی روان است

آرشیف

انستتیوت جنگ و صلح افغانستان می‌گوید که تلاش‌های زلمی خلیل‌زاد برای صلح به‌سوی ناامیدی روان است.

انستتیوت جنگ و صلح افغانستان می‌گوید که تفاهم روی گفتگوهای صلح میان زلمی خلیل‌زاد و طالبان کاهش یافته است.

حکمت‌الله اعظمی معاون و سرپرست این انستتیوت روز پنجشنبه «۲۷ جدی ۱۳۹۷» به رادیو آزادی گفت که طالبان اکنون به این نتیجه رسیده اند که خلیل‌زاد صلاحیت تصمیم‌گیری در مسایل مهم را ندارد، بناء تلاش‌های جاری به‌گفته وی به سوی ناامیدی روان است.

حکمت‌الله اعظمی سرپرست انستتیوت جنگ و صلح افغانستان

​او افزود:

"فکر می‌کنم که تلاش‌های خلیل‌زاد برای صلح به طرف ناامیدی روان است و اکنون طوری مشاهده می‌شود که تفاهم میان هر دو طرف در مقایسه به گذشته کمتر شده، طالبان فکر می‌کردند خلیل‌زاد با آنان روی موضوعات مهم به فیصله خواهد رسید، آنان گفته اند که خلیل‌زاد صلاحیت این را ندارد و بدبختانه که این یک خبر بد است."

آقای اعظمی عملی نشدن تعهدات میان زلمی خلیل‌زاد و طالبان در نشست ابوظبی و اختلافات کشورهای خلیج در باره محل برگزاری نشست آینده را از عوامل کمرنگ ساختن تلاش‌های صلح می‌خواند.

بیشتر در این باره: خلیل‌زاد: اگر طالبان صلح می‌خواهند گفتگو می‌کنیم، اگر می‌جنگند به نبرد آماده‌ایم

این در حالیست که در اعلامیه سفارت امریکا در کابل به نقل از زلمی خلیل‌زاد آمده که اگر طالبان صلح می‌خواهند گفتگو می‌کنیم، اگر جنگ می‌خواهند جنگ می‌کنیم.

زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ ویژه ایالات متحده امریکا برای صلح افغانستان گفته است یک اجماع در رابطه به صلح افغانستان ایجاد شده و طالبان باید با این روند بپیوندند.

وی همچنان گفته است که در ملاقات با رئیس جمهور اشرف غنی و تیم امنیتی وی و هم‌چنین صحبت با اعضای جامعه مدنی و رسانه‌ها تأکید شده‌است که فشار بالای مخالفین مسلح دولت مهم است تا آن‌ها به گفتگوی صلح حاضر شوند.

بیشتر در این باره: خلیل‌زاد: هدف سفر‌هایم شکل‌گیری اجماع برای آغاز پروسه صلح افغانستان است

در عین حال محمد هاشم الکوزی رئیس کمیسیون امنیتی و دفاعی مشرانو جرگه می‌گوید، بی‌نتیجه شدن تلاش‌های زلمی خلیل‌زاد در رابطه به صلح، افغان‌ها را سخت نگران کرده‌است.

محمد هاشم الکوزی رئیس کمیسیون امنیتی و دفاعی مشرانو جرگه

​او گفت:

"مردم به تلاش‌های زلمی خلیل‌زاد امیدوار و خوش بودند که ان‌شالله صلح تأمین می‌شود، اکنون که وی گاه به چین می‌رود و گاه به ابوظبی موضوع هم تغییر می‌کند و طالبان هم حاضر به مذاکره با حکومت نیستند و این همه دلالت بر این دارد که زلمی خلیل‌زاد تنها راه را برای بیرون شدن نیروهای امریکایی از این کشور جستجو می‌کند و هدف آن تأمین صلح در افغانستان نیست."

مسئولین انستتیوت جنگ و صلح افغانستان تأکید دارند که جنگ برنده ندارد و طرف‌های درگیرد باید به مذاکره روی آورند.

آنان همچنان می‌گویند، گفتگو تنها راه حل مشکل افغانستان است که امریکا و طالبان نباید آن را از نظر دور سازد.

گزارش: آرزو غیاثی