انتظار ریاست اجرائیه افغانستان از نشست زلمی‌ خلیل‌زاد با نماینده‌های طالبان!

ریاست اجرائیه افغاستان توقع دارد که این بار نتایج نشست زلمی خلیل‌زاد و نماینده‌های طالبان در قطر به آغاز گفتگوهای مستقیم میان حکومت افغانستان و طالبان بی‌انجامد.

هرچند جزئیات نشست میان زلمی خلیل‌زاد و نماینده‌های طالبان در قطر ارائه نشده است، اما حکومت افغانستان امیدوار است که در پایان این نشست طالبان حاضر به گفتگوی مستقیم با حکومت این کشور شوند.

فریدون خوزون معاون سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان روز سه شنبه «۰۲ دلو ۱۳۹۷» به رادیو آزادی گفت که پیش از قطر آقای خلیل‌زاد به پاکستان سفر داشت و به‌گفته وی نظرئیات بیشتر این است که پاکستان آماده‌گی اقدامات عملی‌اش را در رابطه صلح افغانستان نشان داده‌است.

فریدون خوزون معاون سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان

وی همچنان گفت که طالبان مسلح باید این را بدانند که تصمیم نهایی در مورد گفتگوهای صلح کار حکومت افغانستان است نه از کشورهای دیگر.

او افزود:

"توقع ما این است که این بار طالبان آماده شوند و یا این جرأت را پیدا کنند که با حکومت افغانستان به گفتگوی مستقیم بنشینند، آنان با هر کشوریکه نشست برگزار می‌کنند، اما تصمیم نهایی در مورد صلح را حکومت افغانستان می‌گیرد، نشست‌های آنان تنها می‌تواند زمینه‌ساز برای صلح باشد."

این در حالیست که چهارمین نشست میان نمایندۀ خاص امریکا برای صلح افغانستان و طالبان در قطر جریان دارد.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی این گروه در یک خبرنامه گفت که مذاکرات میان رهبران طالبان و مقام‌های امریکایی دیروز دوشنبه در قطر آغاز شد و امروز نیز ادامه دارد.

بیشتر در این باره: زلمی خلیل‌زاد با نماینده‌های طالبان در قطر دیدار کرد

یک منبع طالبان دیروز به رادیو آزادی گفت که گفتگوها میان خلیل‌زاد و اعضای دفتر سیاسی طالبان در شهر دوحه روی چگونگی و میکانیزم خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان متمرکز بود.

مسئله که قبلاً برخی از منابع طالبان به رادیو آزادی آن را موضوع قابل اختلاف میان مقامات امریکا و طالبان خوانده بود.

آقای خلیل‌زاد پیش از نشست دوحه به پاکستان رفت و در صفحه تویتر خود دیدارش با مقام‌های پاکستانی را مؤثر خواند.

او همچنان نوشت که ارادۀ پاکستان برای حمایت از روند صلح افغانستان را می‌ستاید.

همچنان برخی از رونامه‌های چاپ کابل به نقل از روزنامه‌های پاکستان نوشته اند که عمران خان صدراعظم این کشور در یک سفر یک روزه به دوحه رسیده است و در آجندای سفرش موضوع دیدار با نماینده‌های طالبان شامل می‌باشد.

در عین حال سید احسان طاهری سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان امروز طی نشستی از آقای خلیل‌زاد خواست تا به جای دوامدار ساختن سفر های منطقوی‌اش به فراهم ساختن زمینه گفتگو میان حکومت افغانستان و طالبان تلاش ورزد.

سید احسان طاهری سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان

او افزود:

"ما خواهش داریم از امریکا و داکتر صاحب زلمی خلیل‌زاد که نشست‌های شان و ادامه سفرهای‌شان نباید دوامدار شود، هرچه زودتر اگر امکان دارد تلاش برای آغاز مذاکرات صلح میان طالبان و حکومت افغانستان را انجام دهند هم به آنان خوب است و هم به ما."

این در حالیست که طالبان از همان نخست با حضور نماینده‌های حکومت افغانستان در مذاکرات مخالفت کرده‌اند‌.

اما حکومت افغانستان تأکید می‌کند که اگر طالبان اراده واقعی برای ختم جنگ و پیشرفت کشور دارند پس باید وارد مذاکره با حکومت افغانستان شوند.

گزارش: آرزو غیاثی