اداره ملی حفاظت از محیط زیست برنامه‌اش برای کاهش آلوده‌گی هوا را اعلام کرد

آلوده‌گی هوایی کابل

اداره ملی حفاظت از محیط زیست افغانستان برنامه عملیاتی‌اش را برای کاهش آلوده‌گی هوا در موسم سرما اعلام کرد.

جلوگیری از استفاده مواد سوخت بی‌کیفیت، محدودیت بر تردد هزاران موتر در شهر، تأکید به استفاده مواد غیر مضره به جای رابر در حمام‌ها، استفاده گاز در هوتل‌ها، استفاده از زغال سنگ تصفیه شده برای خانواده‌ها و برخی موارد دیگر شامل پلان عملیاتی جدید اداره حافظت از محیط زیست افغانستان می‌باشند.

مسئولان این اداره روز سه شنبه «۰۲ دلو ۱۳۹۷» در یک نشست در کابل گفتند، این پلان از سوی کمیسیون جلوگیری از آلوده‌گی هوا با نهاد‌های مربوط شریک شده و در حال عملی شدن است که به‌گفته مسئولان تا حال نتایج خوبی به دنبال داشته است.

شاه زمان میوندی رئیس اداره ملی حفاظت از محیط زیست در این باره می‌گوید:

"در یک و نیم ماه گذشته ۱۲۴ حمام، ۲۸۷ رستورانت، ۶ تالار عروسی، ۹ حوض آب بازی، ۷ مرکز صحی، ۳۸۷ سقاوه، ۴۷ بلند منزل و ۳ شهرک مورد نظارت قرار گرفته اند."

وی گفت به همکاری وزارت داخله و شاروالی کابل توانسته اند تا در این مدت ۱۵۷ محل را مسدود کنند و از ۳۲۰ مکان دیگر تعهد نامه گرفته شده است.

به‌گفته وی همچنان در مدت زمان یاد شده ۱۸۱ محل دیگر مورد بررسی قرار گرفته اند.

رئیس اداره ملی حفاظت از محیط زیست همچنان گفت، در نتیجه این اقدامات دوامدار در آلوده‌گی هوای کابل کاهش به عمل آمده است.

آرشیف/ آلوده‌گی هوای شهر کابل

این در حالی است که باشنده‌گان کابل، اعضای ولسی جرگه و فعالان مدنی تنها در فصل سرما نه، بلکه در همه ماه‌های سال از آلوده‌گی هوا در این شهر شکایت می‌کنند.

به‌گفته آنان به دلیل آلوده‌گی هوا برخی باشنده‌گان کابل و به خصوص اطفال با امراض موسمی مبتلا شده اند.

داکتران هم می‌گویند، آلوده‌گی هوا در فصل سرما سبب امراض گوناگون شده است.

عبدالواسع سلطانی یکی از این داکتران به رادیو آزادی می‌گوید:

"کسانی که در گذشته برانشیت داشتند حالا به مشکل تداوی می‌شوند، تداوی هم به گونه است که اگر یک بار تداوی شود مریض چند روزی خوب می‌باشد، اما از این که هوا آلوده و سرد است هر دو فکتور یکجای می‌شود و فرد دوباره با مریضی مبتلا می‌شود، حتی افراد سالم که در گذشته برانشیت نداشتند حالا با بیماری‌های تنفسی و حساسیت روبه‌رو اند."

اداره ملی حفاظت از محیط زیست می‌گوید، افزایش نفوس، ازدیاد موتر ها، فابریکات، هوتل‌ها، شهرک‌ها و منازل مسکونی از عوامل دیگر افزایش آلوده‌گی هوا به شمار می‌روند.

این اداره از مردم، ادارات دولتی و غیر دولتی و تأسیسات تولیدی می‌خواهد تا از استفاده مواد سوخت بی‌کیفیت خودداری کنند.

گزارش: نصرت پارسا