تبصرۀ شماری از روزنامه‌های کابل در مورد مذاکرات امریکا با طالبان!

برخی از روزنامه‌های چاپ کابل

روزنامه‌های چاپ امروز کابل در مطالب و تبصره‌های خود به گفتگوها میان هیئت امریکایی و نماینده‌های طالبان در قطر پرداخته اند.

  • ویسا

روزنامه ویسا در این مورد در مطلبی نوشته که گفتگو میان زلمی خلیل‌زاد و هیئت طالبان امروز نیز در قطر ادامه می‌یابد.

در مطلب آمده‌است که هرچند تا هنوز نتایج گفتگوهای دو روزه میان دو طرف مشخص نشده‌است، اما شماری از مقامات پیشین طالبان گفته اند که خروج نیروهای خارجی از افغانستان مورد بحث قرار گرفته‌است.

در مطلب به نقل از ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان آمده‌است که در این مذاکرات هیئت هشت نفری طالبان به رهبری شیر محمد عباس ستانکزی و هیئت ۱۱ نفری امریکا به رهبری زلمی خلیل‌زاد اشتراک کرده‌اند.

در مطلب این سخنان ملا عبدالسلام ضعیف از مقامات قبلی طالبان به نشر رسیده که گفته‌است، بیرون شدن نیروهای خارجی، آتش‌بس دراز مدت، بیرون ساختن نام رهبران طالب از لیست سیاه و آزادی زندانیان طالب از موضوعات اصلی بحث بوده است.

  • دنیا

روزنامه دنیا در این باره به نقل از سید احسان طاهری سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان نوشته که نشست‌ها میان امریکا و طالبان باید دوامدار نباشد و نشست قطر باید آینده روند صلح این کشور را روشن سازد.

در مطلب این سخنان مسئولان شورای عالی صلح نیز بازتاب یافته که گفته‌اند، تا زمانی‌که حکومت افغانستان در گفتگوها دخیل نشود مذاکرات امریکایی‌ها و طالبان نتیجه‌ای در قبال نخواهد داشت.

  • مسیر

روزنامه مسیر در سرمقاله‌اش در مورد موارد اختلافی در نشست اخیر قطر پرداخته و نوشته است که میان دو طرف در مورد چگونگی خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان اختلاف وجود دارد.

در سرمقاله آمده‌است، هیئت امریکایی می‌خواهد که برای بیرون شدن نیروهایش از افغانستان پلان دراز مدت داشته باشد، اما طالبان تأکید دارند که باید نیروهای خارجی در مدت کوتاه و طبق یک تقسیم اوقات از این کشور خارج گردند.

سرمقاله نویس نوشته است که مورد اختلافی دیگر این است که از خاک افغانستان بار دیگر بر ضد امریکا و متحدین‌اش استفاده صورت نگیرد.

روزنامه نوشته‌است، طالبان اطمینان داده‌اند که کشورهای بزرگ منطقه و جهان در این زمینه تضمین خواهند داد که افغانستان بر ضد هیچ کشوری مورد استفاده قرار نخواهد گرفت.