دنیا: گروه طالبان بجای حکومت گفتگو با جریان‌های سیاسی را ترجیح می‌دهد

تلاش‌های جاری در رابطه به صلح و پیشرفت‌ها و موانع در این زمینه از مهمترین مطالب روزنامه‌های چاپ امروز کابل است.

  • دنیا

روزنامه دنیا در مطلبی در این باره نوشته است که طالبان مسلح بجای حکومت گفتگو با جریان‌های سیاسی افغانستان را ترجیح می‌دهند.

در مطلب به نقل از وحید مژده از آگاهان مسایل صلح نوشته شده‌است که اگر طالبان به مذاکرات صلح حاضر هم شوند، با چهره‌های سیاسی، رهبران پیشین جهادی و افراد مطرح گفتگو خواهند کرد.

روزنامه در مطلبی جداگانه‌ای به نقل از پاتریک شانهان سرپرست وزارت دفاع امریکا نوشته است که تلاش‌های اخیر صلح تشویق کننده بوده و ایالات متحده می‌خواهد که روند صلح به موفقیت برسد.

در مطلب این اظهارات شانهان نیز به نشر رسیده که گفته‌است، در نتیجه توافق صلح نیروهای امریکایی از افغانستان بیرون خواهند شد اما تا حالا در این زمینه برای وزارت دفاع آن کشور چیزی گفته نشده‌است.

  • آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی در صفحه نخست اش به نقل از زلمی خلیل‌زاد نوشته است که طالبان حکومت کنونی افغانستان را مشروع نمی‌دانند و نمی‌خواهند که به محمد اشرف غنی منحیث یکی از کاندیدان ریاست جمهوری امتیاز قایل شوند.

روزنامه این سخنان آقای خلیل‌زاد را نیز به نشر رسانیده که گفته‌است، سعی می‌کنند تا برای این مشکل راه حل دریافت کنند و افغان‌ها باید دست به کار شوند تا چالش‌های کنونی در این زمینه را برطرف نمایند.

در مطلب به نقل از خلیل‌زاد گفته شده که پس از موفقیت گفتگوهای صلح، این تصمیم حکومت آینده افغانستان است که به پایگاه‌های نیروهای امریکایی در این کشور اجازه می‌دهد یا نه.

اما آقای خلیل‌زاد تأکید کرده که روابط دوستانه میان امریکا و افغانستان حفظ خواهد شد.

  • اصلاح

روزنامه اصلاح به نقل از سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور نوشته است که اگر صلح آغاز یک جنگ دیگر باشد برای آنان پذیرفتنی نخواهد بود.

درمطلب در این مورد آمده‌است که همه افغان‌ها به یک صدا خواهان صلح با عزت و دایمی هستند و نمی‌خواهند که بنام صلح چالش‌ها در این کشور افزایش یابد.

نسیم شفق