برخی منابع: مسکو می‌خواهد از گفتگوهای سیاستمداران افغان با طالبان میزبانی کند

آرشیف/ نمای از شهر مسکو

برخی منابع روسی و طالبان می‌گویند که مسکو می‌خواهد روز سه شنبه از گفتگوهای سیاستمداران افغان با طالبان، میزبانی کند.

به نوشته آژانس خبری رویترز، به این ترتیب مسکو می‌خواهد نقش خود را به‌حیث آنچه واشنگتن آن‌را "برهم زدن" پروسۀ صلح به حمایت امریکا خوانده است، ترویج کند.

آژانس خبری رویترز از قول یک منبع می‌نویسد که گفته است، روسیه اخیراً حکومت افغانستان را مورد سرزنش قرار داد، تا بدین وسیله اشتراک طالبان را در گفتگوها در مسکو یقنی سازد، طالبانی که مذاکرات برای ختم جنگ ۱۷ ساله در افغانستان را با نماینده‌گان حکومت محمد اشرف غنی رد کرده اند.

یک مقام روسی که از افشای نامش خودداری کرده به آژانس خبری رویترز گفته است:

"رهبران ارشد طالبان و سیاستمدران شناخته شدۀ افغانستان برای نشست یک روزه به مسکو خواهند رفت و در این مرحلۀ حساس بهتر است تا مقامات افغان در میز مذاکرات نباشند."

به نوشته آژانس خبری رویترز، سفارت روسیه در کابل برای تبصره در این مورد حاضر نشده است.

بعد از گذشت ده‌ها سال از خروج نیروهای اتحاد شوروی سابق از افغانستان، مذاکرات مسکو بر نقش در حال افزایش روسیه در این کشور با برنامه‌های سرمایه‌گذاری، توسعه مناسبات دیپلوماتیک و فرهنگی و حمایت محدود از نیروهای افغان، تأکید می‌کند.

سهیل شاهین یک سخنگوی دفتر طالبان در قطر گفته است که یک هیئت این گروه که محمد عباس ستانکزی در راس آن قرار دارد برای اشتراک در این نشست به مسکو سفر خواهد کرد.

آرشیف/ دفتر طالبان در قطر

در ماه نوامبر سال گذشته میلادی نیز، مسکو از یک نشست در مورد افغانستان میزبانی کرد که در آن اعضای شورای عالی صلح افغانستان و نماینده‌گان طالبان اشتراک نمودند، اما حکومت افغانستان در آن نشست اشتراک نکرد.

ماریا زاخارووا (Maria Zakharova) سخنگوی وزارت خارجه روسیه در ماه جنوری گفته بود که مسکو از ابتکار صلح واشنگتن استقبال می‌کند، اما تلاش‌های زلمی خلیل‌زاد برای قناعت دادن طالبان برای مذاکرات با حکومت افغانستان، ناکام شده است.

قرار است دور دیگر مذاکرات زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان با نماینده‌گان طالبان به تاریخ بیست و پنجم فبروری در قطر صورت بگیرد.