زلمی خلیل‌زاد: در گفتگوهای صلح روی دو موضوع پیشرفت قابل ملاحظه صورت گرفته است

زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان

نمایندۀ خاص امریکا می‌گوید تلاش‌های جاری صلح را نباید عجولانه قضاوت کرد و جنگ ۴۰ ساله را نمی‌توان در یک نشست حل کرد.

زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان می‌گوید مسیر صلح غالباً خط مستقیم را طی نمی‌کند.

او در پیام تازۀ خود در تویتر می‌افزاید که وضعیت افغانستان پیچیده است و چون همه گفتگوهای حساس دیگر همه چیز را نمی‌توان علنی ساخت.

آقای خلیل‌زاد در این پیام خود می‌گوید که در دو مسئله، مبارزه علیه تروریزم و خروج نیروها پیشرفت قابل ملاحظه صورت گرفته، ولی پیشرفت به این معنی نیست که کار تمام شده است.

آقای خلیل‌زاد می‌گوید در حالی‌که حتی کار این دو مسئله هنوز تمام نشده در مورد مسائل مهم دیگری چون گفتگوی بین‌الافغانی و آتش‌بس سرتاسری هم باید کار شود.

او می‌گوید که شک کننده‌گان بنا به اولین گام یک تلاش بسیار بزرگتر چنان عجولانه قضاوت کردند گویا که یک توافق کامل انجام شده است.

نماینده‌ خاص امریکا این اظهارات را در حالی ابراز می‌دارد که برخی از مقامات حکومت افغانستان و مقامات سابق امریکا از چگونگی تلاش‌های صلح انتقاد کرده اند.

رئیس جمهور اشرف غنی در سخنرانی دیروز خود در کابل روی مشروعیت حکومت خود تأکید کرده خطاب به آقای خلیل‌زاد گفت که کلید صلح در افغانستان است و کلید جنگ در اسلام‌آباد و راولپندی.

رایان کراکر سفیر سابق امریکا در کابل گفته است که گفتگو با شورشیان طالب مشروعیت حکومت افغانستان را که واشنگتن عملاً از آن حمایت می‌کند زیر سؤال برده است.