ویسا: ذهنیت‌های مبدل شده با الفاظ عوض شده نمی‌تواند

روزنامه‌های چاپ امروز کابل در مورد موضوعات مختلف مطالبی را به نشر سپرده‌اند.

  • آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی در سرمقاله‌اش نوشته‌است، اگر امریکا بخواهد می‌تواند ماشین‌های جنگی طالبان را ظرف چند روز از بین ببرد اما به باور روزنامه امریکا نه تنها این‌که این کار را انجام نمی‌دهد بلکه به وسیله استخبارات پاکستان طالب را بیشتر مورد اعتبار قرار می‌دهد.

در سرمقاله آمده‌است، حالا روسیه می‌خواهد در سه‌شنبه هفته جاری نشستی را در پیوند به صلح افغانستان دایر کند که در این نشست رهبران جبهه مقاومت هم خواسته شده و آن‌ها با طالبان از نزدیک ملاقات می‌کنند.

سرمقاله نویس نوشته‌است، اگر طالبان به عنوان یک گروه سیاسی به انتخابات باور داشته باشند با نظام یکجا می‌شوند هیچ مشکلی هم نخواهد بود اما به گفته وی اگر طالبان با شلاق‌های شان‌ برگردند و پاکستان مقدرات مردم افغانستان را بدست گیرد و امریکا از این رویداد بهره برداری خودش را کند در آن صورت مقاومت در برابر این توطئه مسئولیت هر افغان است.

  • ویسا

روزنامه ویسا در سرمقاله‌اش نوشته ذهنیت‌های مبدل شده با الفاظ عوض شده نمی‌تواند.

روزنامه به نقل از شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور نوشته است هیچ کس را وادار به امضای معاهده مانند گندمک کرده نمی‌توانند.

اما به باور ویسا، تفاهمنامه امنیتی که از سوی رئیس جمهور با ایالات متحده امریکا به امضا رسیده و به اعتراف وی در جریان دوره چهار و نیم ساله‌اش بیشتر از ۴۵ هزار نیروی امنیتی افغان قربانی شده‌اند.

همه ساله بیشتر از پنج هزار بمب و راکت در کشور منفجر شده و اگر کشته و زخمی شدن افغان‌ها در چهارونیم سال گذشته حساب شود به بیشتر از یک صدو پنجاه هزار تن خواهد رسید.

سرمقاله نویس نوشته‌است، تاریخ خود قضاوت می‌کند و باور ما اینست که تفاهم روی سرنوشت تمام کشور صد چند خطرناکتر از گندمک بود.

  • هیواد

هیواد هم در سرمقاله‌اش نوشته با در نظر داشت وضعیت و بحران افغانستان کانگرس یا سنای امریکا مسئله خروج نیروهایش از افغانستان و سوریه را رد و چنین لایحه را تصویب کرد که بر اساس آن نیروهای امریکایی تا زمان تأمین صلح و امنیت حضور داشته باشند.

روزنامه نوشته است، در لایحه تصویب شده در این مورد آمده‌است که هنوز هم در این دو کشور گروه‌های افراطی تروریزم فعالیت داشته و این برای امریکا یک تهدید است.

در سرمقاله آمده‌است، حکومت افغانستان از این فیصله استقبال کرده و با در نظر داشت تاریخ تلخ گذشته با خروج غیر مترقبه نیروهای خارجی از این کشور مخالفت می‌کند.