هیواد: نشست روسیه بر ضد حکومت و حاکمیت افغانستان است

روزنامه‌های چاپ امروز کابل بیشتر در مورد نشست مسکو و به اساس تخمین‌های مقامات و سیاستمداران در مورد وضعیت افغانستان پس از خروج نیروهای امریکایی از این کشور بحث نموده‌اند.

  • ویسا

روزنامه ویسا می‌نویسد که روسیه شماری از احزاب سیاسی افغانستان و طالبان را برای اشتراک در نشست مسکو دعوت نموده‌است.

روزنامه می‌نویسد که در این نشست محمد محقق، عطا محمدنور، حکمت خلیل کرزی، اسماعیل خان، حامد کرزی رئیس جمهور پیشین و عبدالهادی ارغندیوال اشتراک خواهند کرد.

اما به نقل از روزنامه برخی احزاب سیاسی به این باورد اند که بدون حضور داشت نماینده حکومت این نشست بی نتیجه خواهد بود.

  • مسیر

روزنامه مسیر نظر وزارت خارجه افغانستان در مورد نشست مسکو را انعکاس داده و نوشته است که این نشست نمی‌تواند به صلح افغانستان کمکی کند و حکومت در آن اشتراک نمی‌کند.

اما به نقل از روزنامه طالبان اشتراک‌شان را در این نشست تأیید کرده‌ و در عین حال برخی از احزاب سیاسی هم نماینده‌های‌شان را می‌فرستند تا در این نشست از آنان نمایندگی کنند.

  • دنیا

روزنامه دنیا با سرخط درشت به نقل از محمد محقق نوشته‌است که حکومت افغانستان مانع مذاکرات میان احزاب سیاسی و طالبان می‌شود.

روزنامه نوشته‌است که محقق با اشاره به تلاش‌های زلمی خلیل‌زاد گفته‌است که امریکا کوشش دارد تا جنگ جاری در افغانستان را تمام کرده و طالبان را به مذاکرات بین‌الافغانی حاضر کند اما رئیس جمهور غنی نمی‌خواهد که این مذاکرات موفق شود اما روزنامه در مورد پاسخ ارگ در رابطه به این اتهامات محقق چیزی ننوشته است.

  • هیواد

روزنامه دولتی هیواد در پیوند به نشست جاری مسکو عکس‌العمل شدید نشان داده و آنرا تلاش روسیه بر ضد حکومت و حاکمیت افغانستان عنوان کرده‌است.

روزنامه در ادامه نوشته‌است که روسیه به گونه واضح از طالبان حمایت می‌کند و تلاش دارد تا روند صلح را در افغانستان ناکام کند.

روزنامه هم‌چنان نوشته‌است که اشتراک در نشست مسکو خیانت ملی است و باید برای صلح روی راه‌های معقول و موقف قوی چون امریکا سرمایه گذاری شود.

تخمین‌ها در مورد وضعیت افغانستان پس از خروج نیروهای امریکایی از این کشور موضوع مهم دیگریست که شماری روزنامه‌های کابل به آن پرداخته اند.

  • مسیر

روزنامه مسیر در صفحه نخست‌اش به نقل از رئیس دارالانشای شورای عالی صلح نوشته که برنامه خروج نیروهای امریکایی افغانستان را به میدان جنگ‌های خونین مبدل خواهد کرد.

روزنامه نوشته‌است، آقای داوودزی گفته که نیاز است تا در زمینه به جای تعلل روی یک برنامه منظم فکر شود.

روزنامه در ادامه نوشته‌است که رئیس جمهور افغانستان هم از ترمپ خواسته‌است تا در این شرایط اساس بر خروج نیروهایش از این کشور بدون برنامه تصمیم نگیرد.

  • دنیا

روزنامه دنیا روی مخالفت مجلس سنای امریکا در مورد تصمیم ترمپ در رابطه به خروج نیروهایش از سوریه و افغانستان بحث نموده و نوشته‌است که مجلس سنا این طرح را با اکثریت آرا رد نمود.

به نقل از روزنامه، مجلس سنای امریکا به این باور است که در افغانستان و سوریه هنوز هم تندروان اسلامی فعالیت دارند که برای امنیت امریکا یک تهدید خوانده می‌شود.

روزنامه در ادامه نوشته‌است که مجلس سنای امریکا روی این تأکید کرده که مبارزه با تروریزم و دفاع از متحدین مکلفیت امریکا است که باید انجام دهد.